شرکت‌ها معمولاً هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند که مستقیماً با هزینه‌های عملیاتی روزانه اداره کسب و کار مرتبط نیستند. این هزینه‌ها به عنوان هزینه‌ غیرعملیاتی طبقه‌بندی می‌شوند و محاسبه جداگانه آن‌ها در صورت‌حساب درآمد شرکت، روش حسابداری خوبی است. این امر باعث می‌شود مدیران مالی، سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان بتوانند تصویر واضح‌تری از عملکرد کسب‌وکار به دست آورند.

درک هزینه غیرعملیاتی برای سهامداران، مانند سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران، ضروری است، زیرا این هزینه‌ها می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر درآمد خالص شرکت و در نتیجه سلامت مالی کلی آن تأثیر بگذارند. مدیریت مالی مؤثر شامل شناسایی و نظارت بر مخارج غیرعملیاتی برای ارزیابی تأثیر آن ها بر سودآوری و پایداری بلندمدت شرکت است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع نرم افزار حسابداری کاوش فردا

هزینه غیرعملیاتی چیست؟

هزینه غیرعملیاتی

مخارج غیرعملیاتی هزینه ای است که مستقیماً با عملیات اصلی تجاری مرتبط نیست. نمونه‌هایی از این هزینه ها عبارتند از پرداخت سود بدهی، هزینه ‌های تجدید ساختار، حذف موجودی‌ها و پرداخت‌ها برای حل و فصل دعاوی. با ثبت هزینه غیرعملیاتی جدا از هزینه های عملیاتی، ذینفعان می توانند تصویر واضح تری از عملکرد شرکت به دست آورند.

نمونه مثال هزینه غیرعملیاتی

برای به دست آوردن تصویر واضحی از عملکرد یک کسب و کار، به طور کلی منطقی است که هزینه ها و منابع درآمدی را که مستقیماً با عملیات اصلی تجارت مرتبط نیستند، تفکیک کنید. به عنوان مثال، یک تجارت ممکن است سودآور باشد، اما هزینه یکباره مانند حذف موجودی منسوخ می تواند منجر به زیان خالص شود. از سوی دیگر، شرکت ممکن است یک خط تجاری غیر اصلی را بفروشد و متوجه سودی شود که به طور موقت سود آن را افزایش می دهد.

مثال هزینه غیرعملیاتی

جدا نگه داشتن این هزینه‌ها و درآمدهای غیرعملیاتی در صورت‌های مالی شرکت، مشاهده چگونگی عملکرد کسب ‌و کار اصلی در هر دوره حسابداری خاص را آسان‌تر می ‌کند. این کار همچنین به ردیابی روند عملکرد و پیش ‌بینی دقیق ‌تر نحوه عملکرد کسب ‌و کار در آینده کمک می‌ کند. نرم افزار حسابداری به ردیابی مالی اولیه کمک کرده تا پیش بینی ها و برنامه ریزی ها تا حد امکان دقیق باشد.

در مشاغل پیمانکاری ثبت دقیق هزینه غیرعملیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش فردا به بررسی روند عملکرد و پیش بینی دقیق آن کمک کنید. برای دریافت دمو رایگان بر روی لینک کلیک کنید.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش فردا

هزینه های عملیاتی در مقابل هزینه های غیرعملیاتی: تفاوت چیست؟

هزینه های عملیاتی آن هایی هستند که مستقیماً با کسب و کار مرتبط هستند. اگرچه هزینه کالاهای فروخته شده (COGS) را که معمولاً به طور جداگانه در صورت سود شرکت ذکر می شود را شامل نمی شود.

هزینه عملیاتی چیست؟

هزینه های عملیاتی شامل طیف گسترده ای از هزینه ها برای عملیات روزانه از جمله هزینه های اداری و فروش است. مثال ها عبارتند از:

  • حقوق پرسنل
  • لوازم اداری
  • هزینه های مربوط به فروش مانند کمیسیون، بازاریابی و تبلیغات
  • هزینه های تحقیق و توسعه
  • اجاره، آب و برق و حق بیمه
  • تعمیرات روزمره تجهیزات
  • هزینه های سفر مربوط به فعالیت های عادی تجاری

مطالعه بیشتر: انواع هزینه ها در حسابداری چیست؟

تفاوت های اصلی بین هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی

هزینه های عملیاتی هزینه هایی هستند که یک شرکت باید برای انجام فعالیت های عملیاتی خود فعالیت های اولیه ای که درآمد ایجاد می کند انجام دهد. هزینه های غیرعملیاتی هزینه هایی هستند که مستقیماً برای آن فعالیت ها مورد نیاز نبوده اند.

هزینه های سرمایه در مقابل هزینه های عملیاتی

مخارج سرمایه ای نوعی هزینه است که با هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی متفاوت رفتار می شود.

هزینه های سرمایه در مقابل هزینه های عملیاتی

هزینه سرمایه چیست؟

از نظر حسابداری، هزینه سرمایه هزینه ای است که یک کسب و کار برای خرید یا افزودن ارزش به یک دارایی متحمل می شود. دارایی به عنوان کالایی با منفعت اقتصادی آتی، مانند ساختمان اداری یا تجهیزاتی با عمر مفید چند سال تعریف می شود. ارتقاء قابل توجه یک دارایی موجود نیز هزینه سرمایه ای در نظر گرفته می شود.

مطالعه بیشتر: حسابداری سرمایه چیست؟

تفاوت های اصلی بین هزینه های سرمایه ای و هزینه های عملیاتی:

در حالی که هزینه های انجام فعالیت های عملیاتی به عنوان هزینه های عملیاتی در نظر گرفته می شود، هزینه های کسب دارایی ها برای پشتیبانی از آن فعالیت ها عموماً هزینه های سرمایه ای است. به عنوان مثال، خرید تجهیزات اداری گران قیمت یک هزینه سرمایه است. تعمیرات و نگهداری روزانه برای فعال نگه داشتن تجهیزات، هزینه های عملیاتی است.

ثبت هزینه های سرمایه ای: هزینه های سرمایه ای هنگام خرید دارایی در صورت سود و زیان ثبت نمی شود. در عوض، آن ها به عنوان دارایی در ترازنامه شرکت ثبت می شوند.

با این حال، ارزش برخی از دارایی ها در طول زمان کاهش می یابد، فرآیندی که به عنوان استهلاک (برای دارایی های مشهود ثابت مانند رایانه ها یا سایر تجهیزات تجاری) یا استهلاک (برای دارایی های نامشهود مانند مالکیت معنوی) شناخته می شود. استهلاک در هر دوره حسابداری به عنوان هزینه در صورت سود و زیان محاسبه و منعکس می شود. اگر دارایی برای فعالیت های تجاری اصلی استفاده شود، این هزینه به عنوان هزینه عملیاتی طبقه بندی می شود.

هزینه سرمایه در مقابل هزینه غیرعملیاتی

هزینه سرمایه در مقابل هزینه غیرعملیاتی

هزینه‌های سرمایه نیز متفاوت از هزینه‌ غیرعملیاتی رفتار می ‌شود، زیرا مخارج سرمایه‌ای در ابتدا به عنوان دارایی در ترازنامه ثبت می‌شوند در حالی که هزینه‌های عملیاتی در صورت سود و زیان ظاهر می‌شوند. استهلاک دارایی ممکن است به عنوان هزینه غیرعملیاتی ثبت شود اگر دارایی برای کسب و کار اصلی استفاده نشود.

9 نوع متداول هزینه های غیر عملیاتی

انواع متداول هزینه غیرعملیاتی عبارتند از:

پرداخت بهره: بسیاری از شرکت ها رشد خود را از طریق پرداخت بدهی تامین می کنند. پرداخت های بهره این وام ها به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی با فعالیت های عملیاتی اصلی ندارند، هزینه های غیرعملیاتی محسوب می شوند.

زیان ناشی از سرمایه گذاری: شرکت ها ممکن است در شرکت های دیگر یا در ابزارهای مالی سرمایه گذاری کنند. زیان های ناشی از این سرمایه گذاری ها ممکن است به عنوان زیان های غیر عملیاتی ثبت شود و هزینه غیرعملیاتی باشد.

زیان های ناشی از فروش یا رد دارایی ها: معاملات یکباره که منجر به زیان می شود را نیز می توان هزینه های غیرعملیاتی در نظر گرفت. به عنوان مثال، یک شرکت فرعی می تواند با زیان فروخته شود یا به سادگی بسته شود.

کاهش موجودی: زیان می تواند در اثر کاهش یا حذف موجودی فروخته نشده که منسوخ شده است، ایجاد شود.

تسویه دعاوی حقوقی: در حالی که هزینه های حقوقی روزمره مرتبط با فعالیت های عملیاتی هزینه های عملیاتی است، تسویه حقوقی یکباره یک هزینه غیرعملیاتی است.

هزینه های تجدید ساختار: شرکت ها ممکن است هزینه های یکباره ای را در نتیجه تجدید ساختار طراحی شده برای بهبود رقابت یا کارایی تجاری متحمل شوند.

نوسانات ارز: اگر شرکتی در کشورهای دیگر فعالیت داشته باشد یا به ارزهای خارجی بفروشد، نوسانات نرخ ارز می تواند منجر به زیان هایی شود که به عنوان هزینه های غیرعملیاتی ثبت می شود.

بلایا: خسارات ناشی از حوادث یکباره مانند بلایای طبیعی به عنوان هزینه غیرعملیاتی منظور می شود.

تغییرات در اصول حسابداری: تغییر در روش حسابداری مورد استفاده توسط شرکت می تواند منجر به تغییر در ارزش ثبت شده دارایی ها یا بدهی ها شود. زیان های ناشی از این تغییرات به عنوان هزینه های غیر عملیاتی ثبت می شود.

ثبت هزینه های غیر عملیاتی

هزینه غیرعملیاتی معمولاً در حساب‌ های دفتر کل جداگانه از هزینه‌ های عملیاتی نگهداری می ‌شوند.

هزینه غیرعملیاتی پس از هزینه های عملیاتی در انتهای صورت سود و زیان شرکت ذکر می شود. برخی از شرکت ها بین انواع مختلف هزینه های غیرعملیاتی ذکر شده در صورت سود و زیان تمایز قائل می شوند. برای

مثال، پرداخت‌های بهره ممکن است جدا از هزینه‌های غیرعملیاتی غیرعادی مانند کاهش یک‌بار موجودی کالا یا خسارت ناشی از بلایای طبیعی فهرست‌بندی شوند.

هزینه‌های غیرعملیاتی معمولاً همراه با درآمدهای غیرعملیاتی (درآمد حاصل از فعالیت‌های غیر عملیاتی، مانند بهره سرمایه‌گذاری) در صورت سود و زیان گروه‌بندی می‌شوند.

سوالات متداول هزینه های غیرعملیاتی

چرا یک شرکت باید هزینه های غیر عملیاتی را جدا کند؟

تفکیک هزینه‌های غیرعملیاتی و درآمد جداگانه در صورت‌های مالی، دیدن نحوه عملکرد کسب‌وکار اصلی در یک دوره حسابداری معین را آسان‌تر می‌کند. این کار همچنین به ردیابی روند عملکرد و پیش‌بینی دقیق‌تر نحوه عملکرد کسب‌وکار در آینده کمک می‌کند.

چه نوع مشاغلی دارای هزینه های غیرعملیاتی هستند؟

اکثر کسب و کارها نوعی هزینه های غیرعملیاتی خواهند داشت. در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر نسبت به کسب‌وکارهای کوچک احتمالاً هزینه‌هایی مانند هزینه‌های بازسازی و زیان‌های سرمایه‌گذاری را خواهند داشت، مشاغل با هر اندازه احتمالاً پرداخت‌های سود دارایی‌ها را کاهش می‌دهند.

ثبت هزینه های غیرعملیاتی چه مزایایی دارد؟

ثبت هزینه های غیرعملیاتی یک روش استاندارد حسابداری است. ثبت دقیق هزینه های غیرعملیاتی به شرکت ها این امکان را می دهد که آنها را از سود عملیاتی کسر کنند.