حساب سرمایه چیست؟ حسابداری سرمایه، سودهای انباشته را از یک دوره حسابداری به دوره دیگر ردیابی می کند. برای کسب و کارها ضروری است که سود و زیان خود را به طور دقیق در ترازنامه خود دنبال کنند. ترازنامه شامل حساب های مختلفی است که برای نظارت بر سلامت مالی یک کسب و کار بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین آن ها حساب دارایی و سرمایه است. در این مقاله به تعریف حساب سرمایه، نحوه عملکرد و اهمیت آن می پردازیم و نکاتی را برای مدیریت آن ارائه می دهیم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری کاوش

مقدمه

تصویر نرم افزار حسابداری

سرمایه به تمام منابع مالی اطلاق می شود که یک کسب و کار برای فعالیت از آن استفاده می کند. همچنین حساب سرمایه، ثبتی از میزان سرمایه گذاری و درآمد یک فرد از یک تجارت است. مقدار پولی که پس از پرداخت هزینه ها در حساب های خود باقی می ماند، سود انباشته شرکت شما است. شرکت ها اغلب این پول را به حساب دارایی و سرمایه خود منتقل می کنند تا سابقه دقیق و به روز درآمد خود را داشته باشند. حفظ حساب های سرمایه دقیق برای اطمینان از ثبت درآمدهای کسب و کارتان به درستی مهم است.

حساب سرمایه چیست؟

حساب سرمایه، سودهای انباشته را از یک دوره حسابداری به دوره دیگر ردیابی می کند. مقدار پولی که پس از پرداخت هزینه ها در حساب باقی می ماند، سود انباشته شرکت شما است. شرکت ها اغلب این پول را به حساب های سرمایه خود منتقل می کنند تا سابقه دقیق و به روز درآمد خود را داشته باشند و همچنین اطلاعات این نوع حساب ها را در انتهای ترازنامه خود گزارش می دهند.

اگر شرکت یک شرکت سهامی یا متعلق به گروهی از سهامداران باشد، ترازنامه ممکن است به این حساب به عنوان حقوق صاحبان سهام اشاره کند. با حقوق صاحبان سهام، شرکت‌ها همچنین سود سهام سهامداران یا بخش سود سهامداران را قبل از محاسبه سود انباشته کم می‌کنند.

مطالعه بیشتر: ترازنامه در نرم افزار حسابداری

تعریف سرمایه در حسابداری چیست؟

تعریف سرمایه در حسابداری

در حسابداری، سرمایه معمولاً به منابع مالی اطلاق می شود که یک کسب و کار برای تأمین مالی عملیات و سرمایه گذاری خود استفاده می کند. این شامل اشکال مختلفی از دارایی ها، مانند پول نقد، تجهیزات، دارایی، و سرمایه گذاری، و همچنین حقوق صاحبان سهام در کسب و کار است.

سرمایه نقش اساسی در تعیین سلامت مالی و ثبات یک شرکت دارد. اساس لازم برای فعالیت های تجاری، از جمله خرید موجودی، به دست آوردن دارایی ها، استخدام کارمندان و گسترش عملیات را فراهم می کند. علاوه بر این، سرمایه با تامین نقدینگی برای ایفای تعهدات کوتاه مدت و مقاومت در برابر رکودهای اقتصادی، به عنوان حائلی در برابر ریسک‌های مالی و عدم اطمینان عمل می‌کند.

در تعریف سرمایه در حسابداری، دو دسته اصلی سرمایه وجود دارد: سرمایه بدهی و سرمایه سهام. سرمایه بدهی از طریق استقراض مانند وام از موسسات مالی یا انتشار اوراق قرضه به دست می آید و نشان دهنده تعهدات شرکت برای بازپرداخت وجوه استقراضی به همراه هر گونه سود مرتبط است. از سوی دیگر، سرمایه دارایی شامل وجوهی است که از صاحبان یا سهامداران شرکت، اغلب از طریق فروش سهام، به دست می‌آید و نشان‌دهنده سهم مالکیت آنها در تجارت است.

در تعریف سرمایه در حسابداری، مدیریت موثر سرمایه برای بهینه سازی عملکرد مالی و پایداری بلند مدت یک کسب و کار ضروری است. این شامل حفظ تعادل مناسب بین بدهی و حقوق صاحبان سهام، اطمینان از استفاده کارآمد از منابع سرمایه و اجرای استراتژی‌هایی برای به حداکثر رساندن بازده و در عین حال به حداقل رساندن ریسک است.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع ماهیت حساب ها در حسابداری

حساب سرمایه چگونه کار می کند؟

تصویر ترازنامه در نرم افزار حسابداری

شما می توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری که در آن همه تراکنش های شرکت را ثبت می کنید، یک حساب سرمایه ایجاد کنید. ثبت تمام درآمدها و هزینه ها برای داشتن مجموع دقیق وجوه در حسابتان مهم است. گزینه دیگر ایجاد بخش حساب دارایی و سرمایه از ترازنامه و افزودن سرمایه گذاری های مالک در شرکت به حساب است.

در حالی که شرکت‌های انفرادی اغلب فقط یک حساب سرمایه دارند، شراکت با دو یا چند مالک ممکن است هر مالک حساب دارایی و سرمایه داشته باشد تا حساب‌ها و وجوه تخصیص یافته برای هر عضو را ردیابی کند. به عنوان مثال، اگر یکی از شرکا مالک دو سوم یک شرکت باشد، شرکت ممکن است دو سوم از سود انباشته را به آن شریک اختصاص دهد. اگر شرکت شما سهامدار دارد، می توانید از یک حساب دارایی سرمایه به آن ها سود سهام پرداخت کنید.

فرمول

فرمول حساب سرمایه را می توان به راحتی با استفاده از معادله حسابداری به دست آورد. بنابراین ابتدا نگاهی به معادله حسابداری بیندازیم.

دارایی = بدهی + سرمایه

همانطور که می بینیم، مقدار دارایی در هر کسب و کار در هر زمان، مجموع بدهی ها و سرمایه آن است. بنابراین، اگر بخواهیم مبلغ موجود در حساب های سرمایه را محاسبه کنیم، باید از فرمول زیر استفاده کنیم:

سرمایه = دارایی ها – بدهی ها

می‌توان با کاهش تعداد بدهی ‌ها از تعداد دارایی ‌های منعکس‌شده در ترازنامه هر کسب‌وکاری، مقدار سرمایه را به دست آورد.

مطالعه بیشتر: آموزش انتقال حساب ها به سال بعد در نرم افزار حسابداری

نمونه هایی از حساب های سرمایه

تصویر انتقال حساب ها در نرم افزار حسابداری

در اینجا سه مثال از نحوه استفاده از حساب های سرمایه در سازمان های مختلف آورده شده است:

1- مالکیت انحصاری

یک مالک انفرادی مالکیت کامل کسب و کار خود را دارد. به عنوان مثال، اگر سوزان یک گل فروشی باز کند، پول خود را در شرکت سرمایه گذاری و برای اجاره یک فضا از بانک درخواست وام کند، او تنها مالک آن فروشگاه گل است. بنابراین، حساب های سرمایه ترازنامه گل فروشی عبارت بود از: «سوسن، حساب سرمایه».

2- مشارکت ها

در شرایطی که یک شرکت متعلق به چندین نفر است که سرمایه خود را سرمایه گذاری و یک تجارت را با هم اداره می کنند، معمولاً حساب سرمایه متفاوتی برای هر شریک وجود دارد. آن ها اغلب سود انباشته را بین حساب های سرمایه بر اساس قرارداد مشارکت خود تقسیم می کنند. برای مثال، اگر تام و شاینا تصمیم بگیرند با هم فروشگاهی در ساختمانی که تام مالک آن است باز کنند، ممکن است توافق شود که تام صاحب دو سوم فروشگاه باشد. ترازنامه آن ها به این صورت است: “تام، حساب دارایی و سرمایه” دو سوم سود را دریافت می کند و “شاینا، حساب دارایی و سرمایه” یک سوم را دریافت می کند.

مطالعه بیشتر: مهم ترین نکاتی که باید درباره سامانه مودیان مالیاتی بدانید

3- سهامداران

سهامداران مالکیت یک شرکت را می خرند و بر اساس تعداد سهامی که دارند، سود سهام دریافت می کنند. به عنوان مثال، Tech2000 شرکتی است که دارای 100 سهم است. آن ها سود انباشته خود را در حساب دارایی و سرمایه ثبت و به طور مرتب به سهامداران خود سود سهام پرداخت می کنند. کارلوس که 20 سهم Tech2000 را در اختیار دارد، 20 درصد سود سهام را از حساب سرمایه Tech2000 دریافت می کند.

اجزای حساب های سرمایه

تصویر اجزای حساب های سرمایه

  • سرمایه سهام: شامل مقدار سهام و سهام ممتاز است. سرمایه سهام نشان دهنده مبلغ سرمایه گذاری شده توسط سهامداران است که در مقابل آن ها واحدهای سهام صادر شده است.
  • سرمایه پرداخت شده اضافی: نشان دهنده مبلغ دریافتی از سهامداران بر ارزش اسمی است. همچنین به عنوان “حق بیمه سهام” شناخته می شود.
  • سایر مشارکت ‌های سرمایه: برای صاحبان انفرادی و شرکت‌ های تضامنی، به ترتیب شامل حساب سرمایه مالکان، یعنی مانده سرمایه مالک و شرکا می‌شود.
  • سود انباشته: نشان دهنده سود انباشته یک تجارت در یک تاریخ خاص است. همچنین ذخایر ایجاد شده از این گونه سودهای انباشته نیز لحاظ خواهد شد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نر م افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

دلایل اهمیت

  • حساب سرمایه بخشی ضروری از صورت های مالی هر کسب و کار است. زیرا نشان دهنده مبلغی است که در یک روز خاص توسط مالکان در تجارت باقی می مانند.
  • می توان از این مقدار برای تشخیص اینکه چه مقدار از دارایی ‌ها با سرمایه تامین شده است، یعنی مالکان و چه مقدار از آن از طریق بدهی تامین شده است، استفاده کنیم.
  • از این حساب می توان برای محاسبه نسبت های مالی مختلف مانند نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و غیره استفاده کرد.
  • این حساب به بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا وام‌های بیشتری به چنین کسب ‌و کاری اعطا کنند یا خیر.