ثبت انواع هزینه ها در حسابداری ، همچنین ثبت انواع درآمد ها و در ادامه تفاضل این دو از هم و محاسبه سود تعریفی بسیار خلاصه و عمومی از حسابداری است. حسابداری علمی بسیار پیچیده و حیاتی برای اعضای جامعه است. این اهمیت تا حدی است که حتی افراد برای حساب کتاب مخارج روزانه خود از حسابداری بهره می برند. در تمامی روش ها باید افراد حداقل دانشی پیرامون مفاهیم اولیه حسابداری نظیر انواع هزینه ها در حسابداری داشته باشند. ما در این مقاله شما را با مفهوم هزینه در حسابداری آشنا خواهیم کرد و از انواع هزینه ها سخن به میان خواهیم آورد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و وابستگی افراد به کامپیوتر ها و گوشی های موبایل این علم نیز با مبایلیزه شدن جای بیشتری در زندگی افراد باز کرد. توجه عموم افراد جامعه به حسابداری باعث به وجود آمدن نرم افزارهای حسابداری و استفاده گسترده از این نرم افزارها شد تا جایی که در حال حاضر حتی برای تهیه دفاتر معین و دفاتر کل می توان از نرم افزارها استفاده نمود.

بله درست متوجه شده اید حتی برای تهیه دفتر کل می توان از نرم افزارها استفاده نمود البته پیدا کردن نرم افزاری که تمامی خدمات مورد نیاز شما را به ساده ترین روش ممکن ارائه کند، کاری بس دشوار است اما مفتخر هستیم که بگوییم شرکت نرم افزاری کاوش تمامی نیاز های حسابداری را به صورت اختصاصی برای هر شغل و یا حرفه در نرم افزارهایی جداگانه طراحی و آماده سازی نموده است و افراد می توانند بدون نیاز به تخصص ویژه امور حسابداری مجموعه خود را انجام دهند. تنها کافی است حرفه و نیاز های خود را از طریق  تلفنی با ما در میان بگذارید تا از آن به بعد بخش بزرگی از امور حسابداری مجموعه خود را بدون نیاز به ابزاری خاص انجام دهید.

مقدمه

تصویر 1 انواع هزینه ها در حسابداری

مخارج اقتصادی که برای کسب درآمد بیشتر به یک کسب و کار وارد می شود در علم حسابداری هزینه نام دارد. میزان هزینه هر مجموعه، شرکت و یا به طور خلاصه هر کسب و کار شاخص بسیار مهمی در پیشبرد اهداف آن مجموعه است، لذا توجه به این فاکتور بسیار مهم است و قوانین ویژه ای برای محاسبه و پیش بینی آن در نظر گرفته شده است.

تعریف انواع هزینه ها در حسابداری

به صورت کلی انواع هزینه ها در حسابداری شامل دو بخش ثابت و متغیر است. بخش ثابت قسمتی است که کارفرما قسمتی از درآمد مجموعه خود را به صورت ماهانه برای آن خرج می کند، مثال بارز آن هزینه حقوق کارکنان است. بخش متغیر نیز هزینه هایی است که به صورت ثابت نمی توان مبلغی را برای آن در نظر گرفت به طور مثال هزینه خرید مواد اولیه همیشه ثابت نیست. در واقع اصل خرید ثابت است اما میزان هزینه الزاما ثابت نیست.

بررسی انواع هزینه

از دیدگاه حسابداری هزینه بر خلاف درآمد تعریف می شود و به لحاظ مفهومی انواع هزینه در حسابداری مجموعه، مخارجی است شرکت ها برای انجام فعالیت های مختلف تجاری هزینه می کنند. باید دقت داشت که ثبت انواع هزینه در حسابداری مقوله ای بسیار مهم است؛ چرا که هر خروجی هزینه محسوب نمی شود و بستگی به محل خروجی و نظر مدیر مالی مجموعه شما دارد. به طور کلی برای ثبت هر گونه هزینه عنوان آن را قبل از ثبت با سرفصل های زیر می توان تطبیق داد؛

    • هزینه های اداری و عمومی
    • هزینه های فروش و توزیع
    • هزینه های مالی
    • هزینه های استهلاک
    • هزینه های دستمزد و حقوق

هزینه های اداری و عمومی

تصویر 2 انواع هزینه ها در حسابداری

تمامی هزینه های غیر فنی و غیر وابسته به میزان فروش و تولید که برای موفقیت و افزایش کارایی مجموعه ضروری است، هزینه های عمومی نامیده می شود. از جمله هزینه های عمومی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • هزینه قبوض آب، برق، گاز تلفن، هزینه های شارژ برای شرکت هایی که در مجموعه های تجاری دفتر کار دارند و…
    • هزینه هایی که برای ارسال و یا دریافت بسته های پستی پرداخت می کنید.
    • هزینه های پرداختی برای اسنپ، پیک و به طور خلاصه همه هزینه هایی که برای رفت آمد پرداخت می شود.
    • هزینه تنقلات و پذیرایی که برای کارکنان و یا میهمانان مجموعه پرداخت می شود.
    • هزینه خرید اقلام تحریری برای شرکت.
    • هزینه حقوق و دستمزد کارمندان که به صورت ماهانه پرداخت می شود.

هزینه های فروش و توزیع

هرگونه هزینه ای در بخش فروش و یا توسط ارائه خدمات به مشتریان توسط شرکت پرداخت شود، تحت عنوان هزینه های فروش و توزیع شناخته می شود. از جمله این هزینه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

      • کلیه هزینه های مربوط به حمل و نقل
      • کلیه هزینه های مربوط به انبار داری
      • هزینه های بخش بازاریابی اعم از تبلیغات
      • هزینه های مربوط به بسته بندی کالا ها

هزینه های مالی

تامین منابع مالی هزینه هایی را در پی خواهد داشت به همین دلیل یکی از انواع هزینه ها در حسابداری هزینه های مالی است و هرگونه هزینه ای که برای تامین منابع مالی، شرکت ها متحمل شوند هزینه مالی نامیده می شود. از جمله این هزینه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

      • هزینه هایی که برای حسابداری و حسابرسی پرداخت می شود.
      • سود اقساط بانکی که به هر صورتی به بانک پرداخت شود.
      • هزینه هایی که در پی جرائم مالیاتی به شرکت تحمیل شود.
      • هزینه هایی که برای دریافت مشاوره مالیاتی به مشاوران پرداخت شود.

هزینه استهلاک

تمامی اسباب و وسایلی که برای استفاده شرکت خریداری می شود در طی زمان مستهلک می شود لذا لازم است دوباره خریداری شود. از طرفی وسایل دارایی ثابت به حساب می آیند و دارایی ثابت هزینه نیست، لذا دارایی ها را حساب دائمی در نظر می گیرند و هزینه استهلاک حساب موقتی به حساب می آید.

هزینه حقوق و دستمزد

یکی دیگر از انواع هزینه ها در حسابداری هزینه حقوق و دستمزد است. هزینه های مربوط به حقوق و مزایا در این دست  قرار می گیرند. توجه ویژه حسابداران به این بخش از آن جهت است که عموما هر یک از کارکنان حقوق و مزایای متفاوتی دریافت می کنند و برای هر یک اضافه کار، پاداش و تاخیر جداگانه ای در نظر گرفته می شود. و همین موضوع احتمال بروز خطای انسانی را بالا می برد و سبب بروز نارضایتی در بین کارمندان و در نتیجه سبب بروز نارضایتی در بخش مدیریت می شود. اما راهکاری برای از بین بردن خطا های انسانی وجود دارد.

از بین بردن خطای انسانی

تصویر 3 انواع هزینه ها در حسابداری

نرم افزارهای حسابداری کاوش فردا توسط مجرب ترین حسابداران و برنامه نویسان برای حسابداری بدون خطای انسانی طراحی شده اند تا علاوه بر اینکه سرعت کار شما را بالا ببرند بسیاری از اعمال تکراری و زمان بر حسابداری را بدون نیاز به دقت در کسری از ثانیه انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

سخن آخر

تکنولوژی در همه بخش های زندگی انسان به جهت راحتی بیشتر حضور داشته است. در زمینه حسابداری نیز این موضوع روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. ما در این مقاله به انواع هزینه ها در حسابداری پرداخیتیم و ابزاری برای از بین بردن هر گونه خطای انسانی و سرعت بخشیدن به امور حسابداری ارائه نمودیم.