صورت ‌های مالی تلفیقی، صورت‌ های مالی کلی هر واحد تجاری با بخش‌های متعدد، از جمله شرکت اصلی و کلیه شرکت‌های تابعه که تحت کنترل شرکت اصلی هستند، می باشد. آن ها شامل سه صورت های مالی کلیدی از جمله درآمد، جریان نقدی و وضعیت مالی است.

شرکت ‌های خصوصی شرایط بسیار کمی برای گزارش‌دهی صورت‌های مالی دارند، اما شرکت‌های دولتی باید گزارش‌های مالی را مطابق با اصول پذیرفته‌شده حسابداری هیئت استانداردهای حسابداری مالی (GAAP) گزارش کنند. اگر شرکتی در سطح بین‌المللی گزارش می‌دهد، باید طبق دستورالعمل‌های تعیین شده توسط استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی هیئت استانداردهای حسابداری (IFRS) نیز کار کند. هر دو GAAP و IFRS دستورالعمل‌های خاصی برای شرکت‌هایی دارند که گزارش‌های مالی تلفیقی را با شرکت‌های فرعی انتخاب می‌کنند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع نرم افزار حسابداری کاوش فردا

صورت های مالی تلفیقی چیست؟

تلفیق اغلب به عنوان عمل به هم پیوستن عناصر نامتجانس برای تشکیل یک کل منسجم یا مؤثرتر تعریف می شود. در حسابداری، تعریف ادغام مالی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

صورت های مالی تلفیقی

“ترکیب دارایی ها، بدهی ها و سایر اقلام مالی دو یا چند واحد تجاری در یک واحد تجاری تلفیقی.”

که شامل ادغام صورت‌های مالی است . در آن همه شرکت ‌های تابعه زیر چتر شرکت اصلی گزارش می‌دهند.

حتی اگر شرکت‌های فرعی اشخاص حقوقی مجزای شرکت اصلی باشند و صورت‌های مالی خود را ثبت کنند، باز هم در صورت مالی گروه تلفیقی منظور می ‌شوند. این نوع صورت های مالی برای زیرمجموعه ای از گروهی از شرکت ها نیز امکان پذیر است. برای مثال، برخی از گروه‌ها ممکن است این نوع صورت‌ های مالی را برای یکی از شرکت‌های تابعه خود و سایر واحدهای تجاری متعلق به آن شرکت فرعی خاص تهیه کنند.

مطالعه بیشتر: صورت مالی چیست؟

اهمیت صورت های مالی تلفیقی برای مشاغل

صورت های مالی تلفیقی یک نمای کلی از عملکرد مالی شرکت ارائه می دهد. این اطلاعات ضروری برای تیم های مدیریتی، سهامداران، سرمایه گذاران، وام دهندگان و خبرنگاران مالی است. حسابرسان همچنین از این اظهارات استفاده کرده تا اطمینان حاصل کنند که سازمان از قوانین و مقررات پیروی می کند.

اهمیت صورت های مالی تلفیقی برای مشاغل

در مفهوم گسترده تر، گزارشگری مالی تلفیقی دقیق و به موقع بسیار بیشتر از صورت های مالی تلفیقی مورد نیاز برای انطباق است. استفاده از داده‌ های جمع ‌آوری شده در KPIهای مختلف برای تضمین این که انتخاب‌ های مهم شرکت به جای حدس و گمان یا شهود، بر واقعیت مبتنی هستند، ضروری است. این کار به تیم های رهبری دید دقیقی از بهترین و بدترین واحدهای تجاری یا محصولات می دهد و می تواند به آن ها در شناسایی ریسک ها و فرصت ها کمک کند.

مطالعه بیشتر: معرفی کاملترین نرم افزار حسابداری پیمانکاری

الزامات گزارش تلفیقی

این صورت های مالی توسط شرکت اصلی تهیه می شود و شامل سوابق شرکت های فرعی آن می باشد. قوانین حسابداری خاص برای ادغام بر اساس نوع تجارت و میزان مالکیت آن ها بر سایر شرکت ها است. به طور معمول، اگر یک شرکت مادر بیش از 50٪ مالکیت یک شرکت فرعی را داشته باشد، باید در صورت های مالی تلفیقی گنجانده شود.

چه چیزی در صورت های مالی تلفیقی گنجانده شده است؟

این صورت‌ های مالی شامل گزارش‌هایی از تمام فعالیت‌های مالی و موقعیت گروهی از مشاغل مشترک است. معمولاً شامل صورت‌های درآمد، وضعیت مالی، جریان نقدی و وجوه است.

چه چیزی در صورت های مالی تلفیقی گنجانده شده است؟

به طور معمول، یک صورت مالی تلفیقی شامل موارد زیر است:

  • صورت تلفیقی درآمد: نشان دهنده درآمد و هزینه
  • صورت تلفیقی وضعیت مالی: نشان دهنده دارایی ها، وجوه و بدهی ها
  • صورت تلفیقی جریان های نقدی: از فعالیت های عملیاتی و سرمایه گذاری
  • صورت تلفیقی تغییرات وجوه.

روش های هزینه و حقوق صاحبان سهام

صورت های مالی شرکت فرعی همانند شرکت اصلی تهیه و در حسابهای تلفیقی منظور می شود. ممکن است در این مورد استثناهایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که:

  • شرکت اصلی سهام کنترلی در شرکت فرعی ندارد
  • شرکت تابعه خصوصی است.

اگر در مورد الزامات انطباق و گزارش برای گروه خود یا برای شرکت های تابعه خاص مطمئن نیستید، باید به دنبال مشاوره حرفه ای باشید.

اگر شرکتی مالکیت شرکت های فرعی را داشته باشد اما تصمیم بگیرد که آن ها را از صورت های مالی تلفیقی خود حذف کند، معمولاً با استفاده از روش بهای تمام شده یا حقوق صاحبان سهام، مالکیت خود را بر شرکت فرعی حساب می کنند.

مطالعه بیشتر: حسابداری تلفیقی چیست؟

آیا شرکت ها می توانند بین صورت های مالی تلفیقی و غیر تلفیقی یکی را انتخاب کنند؟

الزامات گزارش دهی بین شرکت های دولتی و خصوصی و در حوزه های قضایی مختلف بین المللی متفاوت است. با این حال، در بیشتر شرایط، شرکت های خصوصی می توانند تصمیم به تهیه صورت های مالی تلفیقی یا تلفیقی به صورت سالانه بگیرند.

شرکت‌های دولتی معمولاً این تصمیم را بر مبنای بلندمدت اتخاذ می‌کنند، زیرا تغییر از ارائه این صورت‌ های مالی به غیر تلفیقی ممکن است باعث نگرانی سرمایه‌گذاران یا ایجاد عوارضی برای حسابرسان شود. آن ها همچنین ممکن است نیاز به ثبت درخواست تغییر داشته باشند. در برخی شرایط، مانند خرید جدید، شرکت مادر ممکن است خواستار تغییر در صورت‌های تلفیقی شود.

مطالعه بیشتر: مهم ترین نکاتی که باید درباره سامانه مودیان مالیاتی بدانید

مزایای صورت های مالی تلفیقی چیست؟

هدف اصلی این نوع صورت‌ های مالی ارائه تصویری دقیق از وضعیت مالی گروه شامل دارایی‌ها، هزینه‌ها، سود و حقوق صاحبان سهام است. برخی از مزایای این کار عبارتند از:

مزایا صورت مالی تلفیقی

سرمایه گذاران بالقوه می توانند سلامت مالی گروه و شرکت های تابعه آن را قضاوت کنند

بار تهیه صورت های مالی جداگانه را برای همه شرکتهای تابعه کاهش می دهد

معاملات بین شرکتی را می توان به درستی حسابداری کرد.

نرم افزار تلفیق مالی به شما کمک می کند تا گزارش های مدیریت مالی تلفیقی ایجاد کنید. این داده ها برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه ضروری هستند و می توانند به تهیه صورت های مالی تلفیقی کمک کنند.

نحوه تهیه صورت های مالی تلفیقی

این نوع صورت‌ های مالی به وسیله روش‌های حسابداری تهیه می‌گردند. تمام معاملات و حساب‌های شرکت‌های وابسته به استفاده از اصول حسابداری عمومی محاسبه می‌شوند. در چارچوب استانداردهای حسابداری عمومی (GAAP)، حساب مرتبط با سهام ثانویه، اعم از سهام عادی و درآمدهای ناپدیدشده، از گزارشات حذف می‌گردند.

ارقام مجزا و ترازنامه‌های هر شرکت، از ترازنامه شرکت مادر و شرکت‌های وابسته جمع‌آوری می‌شوند. این ترازنامه‌ ها شامل اطلاعاتی مانند ارزش خالص، دارایی‌ها و بدهی‌های مرتبط با این شرکت‌ها می‌باشند که با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

اقلام مشابه در صورت‌های مالی واحد اصلی و فرعی، پس از انجام تعدیلات، جمع‌آوری می‌شوند. به منظور نمایش اطلاعات مالی گروه به عنوان یک موجودیت اقتصادی یگانه، تعدیلات تلفیقی موردنیاز در این موارد اعمال می‌شود:

  • سود و زیان تحقق نیافته برآمده از معاملات درون گروهی
  • معاملات و مانده های درون گروهی

برای تهیه صورت های مالی تلفیقی می توان به روش زیر عمل کرد:

1-اقلام تلفیقی، دارایی ها و بدهی ها، درآمدها و هزینه ها عبارتند از:

  • اقلام اصلی به ارزش های دفتری
  • اقلام فرعی به ارزش های منصفانه یا بازار یا متعارف

بدون ملاک مالکیت اصلی در واحد فرعی، لازم است این موارد مرتبط با شعبه فرعی را به نسبت 100% با موارد واحد اصلی ترکیب کرد. سپس این اطلاعات را در صورت‌های مالی ترکیبی منعکس کرد.

2-واحد اصلی ممکن است به مقداری بیشتر از ارزش منصفانه خرید فرعی پرداخت کرده باشد. این تفاوت باید در صورت‌ های مالی ترکیبی به عنوان اختلاف سرقفلی مدنظر قرار گیرد.

3- در صورتی که واحد اصلی به طور کامل مالکیت فرعی را تصاحب ننماید، لازم است که یک سهم اقلیت نیز در صورت‌های مالی ترکیبی نمایان شود. این سهم اقلیت به معنای حاصل ضرب ارزش منصفانه خالص دارایی‌ های واحد فرعی در درصد سهام اقلیت می ‌باشد. به بیان دیگر، باید در ترازنامه تلفیقی یک سهم اقلیت نمایان شود که معادل درصد سهام اقلیت (که به آن لیست اقلیت نیز اطلاق می‌شود) در دست اصلی قرار دارد.

سوالات متداول

صورت های مالی تلفیقی در مقابل صورت های مالی جداگانه چیست؟

یک گزارش مالی منفصل در خصوص امور مالی یک واحد تجاری ارائه می‌شود. همچنین، یک گزارش مالی تلفیقی با اطلاعات دقیق درباره هر شرکت فرعی، کل شرکت را در بر می‌گیرد.

نحوه کار صورت های مالی تلفیقی به چه صورت است؟

گزارشات مالی تلفیقی به عنوان گزارش ‌های مالی معمولی طراحی شده‌اند که وضعیت مالی یک شرکت را نشان می ‌دهند. اما تفاوت آن ها در این است که اطلاعات مرتبط با شرکت‌های تابعه که جزئی از شرکت مادر هستند، نیز در آن ها درج می‌شود.

الزامات صورت های مالی تلفیقی چیست؟

اگر شرکت مادر دارای مالکیت 50% یا بیشتر در شرکت دیگر باشد، آن شرکت دیگر به عنوان یک شرکت فرعی شناخته می‌شود و باید در گزارشات مالی تلفیقی مدنظر قرار گیرد. این مقررات همچنین برای شرکت مادر که کمتر از 50% از سهام شرکت دیگر را داشته باشد اما در آن شرکت سهام کنترلی داشته باشد منظور می شود.

و در آخر…

گزارشات مالی تلفیقی حاوی اطلاعات مالی جمع‌آوری شده برای شرکت اصلی و شرکت‌های تابعه آن هستند. شرکت‌های خصوصی نسبت به شرکت‌های دولتی در صورت‌های مالی دارای انعطاف بیشتری هستند و الزامات استانداردهای GAAP را باید رعایت کنند.