تقویم مالی و حسابداری، یا به عبارت دیگر تقویم مالیاتی و حسابداری، یکی از مهم‌ ترین تقویم‌ ها برای حسابداران و بخش مالی شرکت ‌های مختلف محسوب می ‌شود. این تقویم به طور عمده نشان ‌دهنده زمان رویدادها و سررسیدهای مهم مالیاتی در طی سال است که باعث می ‌شود مدیران مالی بتوانند وظایف مالیاتی خود را در زمان مقرر انجام دهند. در این مقاله کاوش، ما قصد داریم این تقویم مالی و حسابداری را در فصل پاییز و زمستان پیش رو را به دقت بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع نرم افزار حسابداری کاوش فردا

کاربرد تقویم مالی و حسابداری چیست؟

کاربرد تقویم مالی و حسابداری

هدف تقویم مالی و حسابداری این است که سررسیدهای مهم مالیاتی را به حسابداران یادآوری کند. هر شخص حقیقی و حقوقی که بر اساس قوانین مالیاتی وی موظف به پرداخت مالیات است، وظایف مالیاتی خاصی دارد که باید در مهلت معین انجام دهد. توجه به این تاریخ‌های سررسید به افراد مشمول مالیات کمک می ‌کند تا از معافیت ‌ها و مزایای مالیاتی مختلف یا تسهیلات ویژه در زمان پرداخت مالیات خبردار شوند.
همچنین، اگر مودیان مالیاتی وظایف و تکالیف خود را در مهلت معین انجام ندهند، ممکن است جریمه‌ شوند؛ این جریمه‌ها شامل جریمه تاخیر در ارائه اظهارنامه و جریمه تأخیر در پرداخت مالیات می‌شوند. این امر باعث افزایش حساسیت مأموران سازمان امور مالیاتی نسبت به محاسبات مالیاتی مودیان می‌گردد.

تکالیف مالیاتی در تقویم حسابداری

با توجه به تقویم مالی و حسابداری، وظایف مالیاتی افراد حقیقی و حقوقی به چندین دسته مختلف تقسیم می ‌شوند:

تکالیف مالیاتی در تقویم حسابداری

  • ارسال اظهارنامه ماهیانه، فصلی و سالیانه به صورت دوره ‌ای
  • ارسال لیست حقوق، مالیات و بیمه کارکنان به‌صورت ماهیانه
  • پرداخت حق بیمه و مالیات کارکنان به‌صورت ماهیانه
  • ارسال اظهارنامه ارزش افزوده هر دوره در ابتدای فصل بعد
  • ارسال گزارشات فصلی هر دوره از ماه دوم فصل بعد
  • ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد
  • ارسال گزارش حسابرسی
  • پلمپ دفاتر مالی در روز ۱۰ اسفند ماه (ماه آخر سال)
  • بستن دفاتر و حساب‌ها و صورت‌های مالی در انتهای اسفند

اهمیت تقویم مالی و حسابداری در پیمانکاری

تقویم مالی و حسابداری در پیمانکاری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این نکات عبارتند از:

  • مدیریت مالی: به پیمانکاران کمک می‌کند تا مالیات، هزینه‌ها و درآمدهای خود را به درستی مدیریت کنند.
  • ارائه گزارش‌های مالی: حسابداری با کمک تقویم حسابداری امکان تهیه گزارش‌های مالی دقیق را فراهم می‌کند که به مدیران و سایر ذینفعان کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری بگیرند.
  • اجرای پروژه‌ها: تقویم مالی به پیمانکاران اجازه می ‌دهد تا تعیین کنند که کیفیت و سرعت اجرای پروژه‌ها چگونه متاثر می‌شود.
  • مدیریت منابع مالی: تقویم مالی و حسابداری با کنترل دقیق منابع مالی، پیمانکاران می‌توانند از بهینه‌سازی استفاده از سرمایه‌گذاری‌ها و مالیات‌ها بهره‌برند.

مطالعه بیشتر: دریافت دموی رایگان نرم افزار حسابداری پیمانکاری

نحوه کار با تقویم حسابداری سال 1402

برای استفاده از تقویم مالی و حسابداری سال 1402، ابتدا باید با تعاریف هر یک از وظایف مالیاتی آشنا شوید. اصولاً این تقویم بیشتر برای واحد مالی و حسابداری شرکت‌ ها قابل استفاده است. سپس، با توجه به تاریخ سررسید هر وظیفه، می‌توانید یادآورهای خود را تنظیم کنید تا در زمان مقرر، فعالیت‌های مالیاتی را به اتمام برسانید.

به هر حال، پیشنهاد می‌ دهیم که اگر شما دارای واحد مالی و حسابداری نیستید یا به صورت فردی (به عنوان اشخاص حقیقی) فعالیت می ‌کنید، کارهای مالیاتی خود را به شرکت ‌های حسابداری و مالی بسپارید تا از بروز مشکلات در فرآیند مالیاتی خود جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر: حسابداری مالیاتی چیست؟

تقویم رویدادهای مالی فصل پاییز

از آنجایی که تقویم رویدادهای مالی فصل بهار و تابستان گذشته است در ادامه این مقاله به تقویم مالی و حسابداری فصل پاییز و زمستان پرداخته ایم.

تقویم رویداد مالی پاییز 1402

رویدادهای مالی دوره پاییز1402 عبارتند از:

تاریخ 15 مهر: تاریخ 15 مهر در تقویم مالی و حسابداری موعد ارسال اظهارنامه ارزش افزوده برای دوره تابستان سال 1402. تأخیر در ارسال اظهارنامه ارزش افزوده موجب متوقف شدن جریمه‌ای به اندازه 50 درصد از مالیات مرتبط می ‌شود. عدم پرداخت این جریمه نیز ممکن است منجر به تحمل جریمه ماهیانه 2 درصد از مالیات مرتبط گردد.

تاریخ 30 مهر: موعد ارسال لیست مالیات حقوق شهریور ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق موجب وضع جریمه به میزان 2 درصد از حقوق پرداختی کارکنان می ‌شود. عدم پرداخت این جریمه ممکن است منجر به تحمل جریمه برابر با 10 درصد از مالیات مرتبط و همچنین جریمه ماهیانه به میزان 2/5 درصد از مالیات مرتبط گردد.

تاریخ 30 مهر: در تقویم مالی و حسابداری موعد ارسال لیست حق بیمه شهریور ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست حق بیمه موجب وضع جریمه به میزان 10 درصد از حق بیمه پرداختی کارکنان می ‌شود. عدم پرداخت این جریمه ممکن است منجر به تحمل جریمه ماهیانه به میزان 2 درصد از حق بیمه متعلقه گردد.

تاریخ 30 مهر: مهلت ارسال گزارش حسابرسی. تأخیر در ارسال گزارش حسابرسی برای شرکت‌های تحت پوشش ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم منجر به تحمل جریمه معادل با 20 درصد از مالیات مرتبط خواهد شد.

تاریخ 15 آبان: 15 آبان در تقویم مالی و حسابداری موعد ارسال گزارشات فصلی برای دوره تابستان سال 1402. تأخیر در ارسال گزارشات فصلی منجر به تحمل جریمه به اندازه 1 درصد از مبلغ معامله خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است منجر به تحمل جریمه ماهیانه به میزان 2 درصد از مبلغ معامله گردد.

تاریخ 30 آبان: مهلت ارسال لیست مالیات حقوق مهر ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق موجب وضع جریمه به اندازه 2 درصد از حقوق پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است به تحمل جریمه به میزان 10 درصد از مالیات مرتبط و همچنین جریمه ماهیانه به اندازه 2/5 درصد از مالیات مرتبط منجر گردد.

تاریخ 30 آبان: 30 آبان در تقویم مالی و حسابداری مهلت ارسال لیست حق بیمه مهر ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست حق بیمه موجب وضع جریمه به اندازه 10 درصد از حق بیمه پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است منجر به تحمل جریمه ماهیانه به میزان 2 درصد از حق بیمه مرتبط گردد.

تاریخ 30 آذر: مهلت ارسال لیست مالیات حقوق آبان ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق منجر به تحمل جریمه به میزان 2 درصد از حقوق پرداختی کارکنان می‌شود. عدم پرداخت این جریمه ممکن است منجر به تحمل جریمه به میزان 10 درصد از مالیات مرتبط و همچنین جریمه ماهیانه به اندازه 2/5 درصد از مالیات مرتبط گردد.

تاریخ 30 آذر: تاریخ 30 آذر در تقویم مالی و حسابداری مهلت ارسال لیست حق بیمه آبان ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست حق بیمه منجر به تحمل جریمه به میزان 10 درصد از حق بیمه پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است به تحمل جریمه ماهیانه به اندازه 2 درصد از حق بیمه متعلقه منجر گردد.

مطالعه بیشتر: مالیات حقوق چیست؟

تقویم رویدادهای مالی فصل زمستان

یکی از مهم ترین ابزارها برای مدیریت مالی و برنامه‌ریزی تقویم رویدادهای مالی در فصل زمستان است.

تقویم رویداد مالی زمستان 1402

رویدادهای مالی دوره زمستان 1402 به ترتیب تاریخ عبارتند از:

تاریخ 15 دی: مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده برای دوره پاییز سال 1402. تأخیر در ارسال اظهارنامه ارزش افزوده منجر به تحمل جریمه به اندازه 50 درصد از مالیات مرتبط خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است به تحمل جریمه ماهیانه به میزان 2 درصد از مالیات مرتبط منجر گردد.

تاریخ 30 دی: مهلت ارسال لیست مالیات حقوق آذر ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق منجر به تحمل جریمه به اندازه 2 درصد از حقوق پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است به تحمل جریمه به میزان 10 درصد از مالیات مرتبط و همچنین جریمه ماهیانه به اندازه 2/5 درصد از مالیات مرتبط منجر گردد.

تاریخ 30 دی: تاریخ 30 دی در تقویم مالی و حسابداری مهلت ارسال لیست حق بیمه آذر ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست حق بیمه منجر به تحمل جریمه به میزان 10 درصد از حق بیمه پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است منجر به تحمل جریمه ماهیانه به اندازه 2 درصد از حق بیمه متعلقه گردد.

تاریخ 15 بهمن: مهلت ارسال گزارشات فصلی برای دوره پاییز سال 1402. تأخیر در ارسال گزارش فصلی منجر به تحمل جریمه به میزان 1 درصد از مبلغ معامله خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است منجر به تحمل جریمه ماهیانه به اندازه 2 درصد از مبلغ معامله گردد.

تاریخ 30 بهمن: مهلت ارسال لیست مالیات حقوق دی ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق منجر به تحمل جریمه به اندازه 2 درصد از حقوق پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است به تحمل جریمه به میزان 10 درصد از مالیات مرتبط و همچنین جریمه ماهیانه به اندازه 2/5 درصد از مالیات مرتبط منجر گردد.

تاریخ 30 بهمن: مهلت ارسال لیست حق بیمه دی ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست حق بیمه منجر به تحمل جریمه به اندازه 10 درصد از حق بیمه پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است منجر به تحمل جریمه ماهیانه به میزان 2 درصد از حق بیمه متعلقه گردد.

تاریخ 10 اسفند: مهلت درخواست پلمپ دفاتر برای سال مالی آتی. عدم ارائه دفاتر حسابداری یا دفاتر سفید در این زمان ممکن است منجر به تحمل جریمه به اندازه 20 درصد از مالیات مرتبط گردد.

تاریخ 28 اسفند: مهلت ارسال لیست مالیات حقوق بهمن ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست مالیات حقوق منجر به تحمل جریمه به اندازه 2 درصد از حقوق پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است به تحمل جریمه به میزان 10 درصد از مالیات مرتبط و همچنین جریمه ماهیانه به اندازه 2/5 درصد از مالیات مرتبط منجر گردد.

تاریخ 28 اسفند: مهلت ارسال لیست حق بیمه بهمن ماه کارکنان. تأخیر در ارسال لیست حق بیمه منجر به تحمل جریمه به اندازه 10 درصد از حق بیمه پرداختی کارکنان خواهد شد. عدم پرداخت این جریمه ممکن است به تحمل جریمه ماهیانه به اندازه 2 درصد از حق بیمه متعلقه منجر گردد.

تاریخ 28 اسفند: مهلت بستن حساب‌ها، دفاتر حسابداری و صورت‌های مالی.

تقویم مالی اشخاص حقیقی و حقوقی چگونه است؟

تقویم مالی و حسابداری یعنی تقویم مالیاتی با تعیین تاریخ ‌های مشخص برای انجام وظایف مالیاتی. همه افراد و شرکت‌ها و مؤسسات حقوقی واجباتی را باید براساس مقررات سازمان‌های مالیاتی و دولتی انجام دهند. این اقدامات در طول سال و ماه‌های مختلف انجام می‌شوند تا عملکرد مالی سالانه آن ها به صورت شفاف و مستند برای نهادهای مالیاتی و دولتی ارائه گردد، از جمله سازمان تامین اجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی.

به عنوان بخشی از اقدامات لازم که مودی بر اساس تاریخ‌های مشخص در تقویم مالی و حسابداری باید انجام دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی
  • رد کردن برگه فهرست بیمه پرسنل
  • گزارش عملکرد فصلی
  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • پرداخت مالیات لیست حقوق

نرم افزار حسابداری کاوش فردا

سیستم نرم افزار حسابداری کاوش فردا ارائه‌کننده پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی در ایران است. با استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی کاوش فردا می توانید دقت و صحت مدیریت هزینه های مالی امور مالی کسب و کارتان را چند برابر کنید. جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان نرم افزارها به سایت کاوش فردا مراجعه کنید یا با شماره ۰۵۱۳۸۴۰۹۷۸۰ (۶ خط) تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.

سوالات متداول:

تقویم مالی و حسابداری چیست؟

تقویم مالی و حسابداری، یک تقویم تخصصی است که تمام تکالیف مالیاتی افراد حقیقی و حقوقی را شامل می‌شود.

چه کسانی به تقویم مالیاتی نیاز دارند؟

افراد و کسب و کارهایی که موظف به پرداخت مالیات هستند، واحدهای مالی و حسابداری شرکت‌ها، و همچنین تمام واحدهای صنفی فعال در زمینه مالی و حسابداری.

چگونه می‌توان با تقویم مالی و حسابداری کار کرد؟

این تقویم شامل رویدادها و وظایف مالیاتی متنوعی در طول سال است، همراه با تاریخ‌های سررسید مشخص. با بهره‌گیری از این تقویم، می‌توانید تاریخ‌ها را به یاد داشته و از پرداخت جریمه‌های مختلف جلوگیری کنید.

تکالیف مالیاتی سال 1402 چیست؟

این وظایف مالیاتی شامل ارسال اظهارنامه، ارسال لیست حقوق کارکنان، ارسال و پرداخت حق بیمه کارکنان و موارد دیگر می‌شوند.