بسیاری از شرکت های بزرگ پیمانکاری و شخص های حقیقی که مراودات تجارتی بالایی با چک دارند با موضوع راس گیری چک آشنا هستند چرا که خریداران، محصولات این شرکت ‌ها را به صورت عمده خریداری می‌کنند و بیشتر پرداختی های آن ها به خاطر مبالغ بالا به صورت چند فقره چک مدت دار انجام می‌شود. مزایای استفاده از چک، سهولت در معاملات و مبادلات پولی است و هر استفاده کننده ای باید در مورد قوانین و حقوق مربوط به چک اطلاعات لازم را داشته باشد که در نهایت بتواند مشکلات مربوط به آن را حل کند. یکی از ابزارهای رایج در حسابداری، رأس گیری می‌باشد که در جهت یکسان سازی سررسید چک ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله از مقالات کاوش فردا قصد داریم به طور مختصر شرح دهیم شرکت های بزرگ فعال در زمینه تجاری که امروزه شاهد پیشرفت تجارت هستیم و اسناد تجاری در این زمینه اهمیت پیدا کرده اند چگونه باید با چک و امورات مربوط به آن آشناییت لازم را پیدا کنند و همچنین استفاده از نرم افزار حسابداری راس گیری چک چه اهمیتی دارد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع نرم افزارهای حسابداری کاوش فردا

راس گیری چک چیست؟

راس گیری چک

راس‌ گیری چک به فرآیندی اطلاق می‌شود که میانگین زمانی چک‌ها با تاریخ‌های مختلف به منظور تسویه یک یا چندین فاکتور صادر می‌شوند، محاسبه می‌نماید.

در ادامه این مفهوم را به بیانی ساده تر با ذکر یک مثال بیان می کنیم تا بهتر متوجه موضوع شوید: هنگامی که یک خریدار از مجموعه پیمانکاری مصالحی را خرید می‌کند باید در تاریخ مشخصی هزینه فاکتور را به فروشنده پرداخت کند اما ممکن است نتواند هزینه فاکتور را یک باره و در یک فقره چک پرداخت کند. در این مواقع چند فقره چک را با تاریخ های متفاوت که ممکن است پیش از زمان مقرر و یا بعد از زمان مقرر باشد به فروشنده جهت پرداخت تحویل دهد.

سپس، در این وضعیت، فروشنده با استفاده از راس گیری چک تصمیم می‌گیرد که آیا میانگین زمان پرداخت چک‌ها با تاریخ مقرر توسط خریدار مطابقت دارد یا خیر. بعد از محاسبات، فروشنده متوجه می‌شود که میانگین زمان تسویه چک‌ها از تاریخ مقرر پرداخت بیشتر است. در چنین شرایطی، فروشنده ممکن است مبلغ چک‌ها را تغییر داده یا تاریخ آن‌ها را تعدیل کند. تمام این فرآیندها و تغییرات در تاریخ چک‌ها با هدف دستیابی به میانگین زمان تسویه صحیح انجام می‌شود.

مطالعه بیشتر: مهم ترین تفاوت چک رمز دار با چک بین بانکی

نحوه راس گیری چک

نحوه راس گیری چک

نقطه مقابل توضیحات فوق، شخصی است که می خواهد هزینه محصول خریداری شده را در یک مرحله پرداخت کند در این شرایط فروشنده ابتدا باید به کمک راس گیری چک تاریخ و مبلغ اقساط را تعیین کند و سپس رأس اقساط را پیدا کرده و چک را با مبلغ کل اقساط و تاریخ محاسبه شده صادر کند.

در حال حاضر علم حسابداری به قدری پیشرفت کرده است که بدون دانش علم حسابداری می توان بدون هیچ خطایی محسابات حسابداری خود را انجام داد. روش‌های رأس‌ گیری نسبتاً پیچیده نیستند و انواع مختلفی برای اجرای این فرآیند وجود دارد. این روش‌ها شامل محاسبات دستی، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری، یا ابزارهای آفیسی مانند اکسل می‌شوند. اگر توانایی انجام رأس‌گیری در اکسل را ندارید، حتماً به نرم‌افزارهای حسابداری شرکت‌های حسابداری و خدمات آن‌ها مراجعه کنید.

برای انجام راس‌ گیری چک، ابتدا باید فواصل زمانی بین هر چک را در مبلغ متناظر آن ضرب کرده و سپس مجموع آنها را محاسبه کرده و در نهایت، حاصل جمع را بر کل مبلغ چک تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود زمان تسویه چک به دقت نمایان شود.

فرمول راس گیری چک

فرمول راس گیری به صورت زیر می باشد:

فرمول راس گیری چک

نکته ای باید در نظر داشته باشید این است که معیار رأس‌گیری بر اساس فاصله زمانی از تاریخ مبدأ تعیین می‌شود.

کل مبلغ چک ها / (اختلاف تاریخ با تاریخ سر رسید * مبلغ چک) ∑ = رأس گیری

به بیانی دیگر:

1-در ابتدا هر چک را در مدت زمان وصول آن ضرب کنید.

2- در این مرحله، مجموع حاصل ضرب به دست آمده از مرحله اول را برای هر چک جمع کنید.

3-عدد حاصل شده در مرحله دو که همان جمع اعداد چک ها در تاریخ آن‌هاست را تقسیم بر جمع مبالغ چک ها کنید.

4-اعداد نهایی نشان‌دهنده فاصله زمانی بین تاریخ مبدأ و تاریخ راس‌ گیری چک‌ ها هستند. به‌عنوان مثال، اگر عدد 45 به دست آید، این نشان‌دهنده این است که رأس چک‌ها 45 روز پس از تاریخ اصلی آنها قرار دارند.

کاربردهای راس گیری چک

کاربرد راس گیری

اگر مشتری تعهد داشته باشد که مبلغی را در یک زمان مشخص به شما پرداخت کند و به شما تعدادی چک با مبالغ و تاریخ‌های مختلف ارائه دهد، با استفاده از رأس‌گیری متوجه می‌شوید که آیا مجموع مبالغ چک‌های دریافتی در همان تاریخ توافق شده است یا اینکه کمتر یا بیشتر از آن می‌باشد؟ به بیانی ساده تر اگر تعیین شود مشتری باید مبلغ معینی را در یک زمان مشخص پرداخت کند و به شما تعدادی چک با مبالغ و تاریخ‌های مختلف دهد، استفاده از میانگین زمانی برای وصول چک و حساب های مالی تنها کاربرد محدودی نخواهد داشت. این مفهوم برای استفاده در هر زمینه‌ای که نیاز به آن باشد، قابل آموزش است. برای درک بهتر این مسئله، مطالعه مقاله “ماهیت حساب‌ها در حسابداری” را به شما پیشنهاد می کنیم.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع ماهیت حساب ها در حسابداری

راس گیری فقط برای وصول چک و حساب های مالی کاربرد ندارد بلکه با یادگرفتن این ابزار می توانید در هر جایی که نیاز به آن پیدا کردید استفاده کتید. در این قسمت کاربرد رأس گیری را همراه با مثالی مختصر شرح می‌دهیم:

1-پرداخت یکجا محصول خریداری شده در یک فقره چک به جای چند فقره چک

2-تسویه حساب های مدت دار از رأس گیری استفاده می‌شود.

3-پرداخت سود کمتر با دریافت وام از روش رأس گیری استفاده می‌شود.

4-استفاده از رأس‌گیری به منظور تبدیل چک پیش از موعد به وجه نقد است. به طریق ساده‌تر، شخص معنی‌شده چک خود را قبل از موعد وصول آن به فرد دیگری می‌فروشد و در عوض مبلغ کمتری نقدی دریافت می‌کند. مقدار معامله از طریق رأس‌گیری به دست می‌آید.

تاریخ پایه در رأس‌گیری

تعیین تاریخ پایه یا مبنا برای انجام محاسبات رأس‌گیری چک امری حیاتی است. این تاریخ، به عنوان نقطه شروع مشخص می‌شود و فاصله زمانی هر چک از آن برای محاسبات مورد نظر در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از مواقع، تاریخ پایه به عنوان تاریخ صدور فاکتور در نظر گرفته می‌شود.

توضیح مثال از راس گیری چک

در اینجا برای درک بهتر فرمول راس گیری چک آن را در قالب یک مثال توضیح داده ایم:

برای ارائه خدمات توسط شرکت پیمانکاری شما، سه چک به ارزش ده میلیون تومان دریافت می‌شود. با این حال، باید توجه داشته باشید که طبق قوانین حسابداری شرکت، تسویه حساب‌ها باید در مدت دو ماه انجام شود. زمان موعد چک‌ها به شرح زیر است:

1-چک 25 روزه به مبلغ 3 میلیون تومان

2-چک 60 روزه به مبلغ 4 میلیون تومان

3-چک 80 روزه به مبلغ 3 میلیون تومان

در مرحله اول باید فاصله روزهای چک در مبالغ آن ها ضرب شود:

1-چک 25 روزه به مبلغ 3 میلیون تومان (75.000.000=3.000.000*25)

2-چک 60 روزه به مبلغ 4 میلیون تومان (240.000.000=4.000.000*60)

3-چک 80 روزه به مبلغ 3 میلیون تومان (240.000.000=3.000.000*80)

سپس عدد به دست آمده از حاصل ضرب مراحل بالا را جمع و بر مبلغ کل چک تقسیم می‌شود:

55.5=10.000.000/(240.000.000+240.000.000+75.000.000)

عدد نهایی حاصل شده 55/5 می باشد که این عدد کمتر از دو ماه یا 60 روز است که شما می توانید بدون هیچ گونه محدودیتی چک ها را دریافت کنید.

امروزه همانطور که مستحضر هستید فروشگاه ها و یا شرکت های بزرگی وجود دارد که بیشتر مراوده آن ها با چک می باشد. یکی از مشکلاتی که معمولا در مورد توافق مشتری با صاحبین کسب و کار به وجود می آید پرداخت و دریافت چک های متعدد با تاریخ های متفاوت می باشد. پیشنهاد ما به شما این است که به جای انجام محاسبات دستی از نرم افزارهای حسابداری از جمله نرم افزارهای مالی و دارایی ثابت استفاده کنید که بتواند شما را در انجام امور حسابداری خود یاری کند.

اهمیت نرم افزار مالی حسابداری در راس گیری چک

همان طور که مستحضرید بخش عمده سرمایه گذاری و توازن مالی شرکت ها و یا فروشگاه های بزرگ تجاری صرف تهیه و خرید انواع دارایی های سرمایه ای می گردد تا در پیشبرد اهداف به کار گرفته شوند. کنترل و نظارت بر این دارایی ها، نگهداری، وضعیت دارایی، هزینه های پرداخت شده به عنوان استهلاک و کالا و خدمات و… از مهم ترین وظایف واحد امور مالی و حسابداری می باشد.

رأس گیری در این دسته از حسابداری قرار می گیرد. این ابزار مناسب فروشگاه ها و شرکت های بزرگ تجاری است که بیشتر مراوده آن ها با چک می باشد. در خصوص این ابزار نرم افزارهای حسابداری طراحی شده است که می توان از آن ها جهت راحتی کار از آن ها استفاده کرد.

در دهه‌های اخیر، نرم‌افزارهای مالی و حسابداری به دلیل به‌روزرسانی و گسترش قابلیت‌ها، به ابزارهای کارآمدی برای مدیریت حساب‌های مالی کسب و کارها تبدیل شده‌اند. در ادامه به طور مختصر امکانات نرم افزار حسابداری مالی کاوش توضیح خواهیم داد:

  • تعریف سرفصل های حسابداری
  • امکان ثبت چک های بانکی و امکان راس گیری چک ها
  • امکان ثبت اسناد به صورت دستی و خودکار
  • قابلیت تعریف چندین صورت سود و زیان و تهیه گزارش ها
  • امکان چاپ فاکتورها بر اساس فرم های استاندارد سازمان دارایی و امور مالیاتی
  • امکان اخذ گزارش گردش و موجودی کالاها
  • امکان چاپ فاکتورها بر اساس فرم های استاندارد سازمان دارایی و امور مالیاتی
  • محاسبه سود کالا، سود فاکتور / محاسبه خودکار مالیات بر ارزش افزوده
  • نرم افزار ایمن و دقیق
  • آموزش و پشتیبانی رایگان

اهمیت راس گیری چک در نرم افزار حسابداری پیمانکاری

راس گیری چک در نرم افزار حسابداری پیمانکاری یکی از جوانب بسیار حیاتی است که به بهبود مدیریت مالی و افزایش کارایی شرکت‌های پیمانکاری کمک می‌کند. راس گیری به معنای ثبت و پیگیری دقیق تمامی تراکنش‌های مالی مرتبط با چک‌های صادره یا دریافتی است و نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل مالی و پایداری مالی شرکت دارد.

اهمیت این عمل در محیط پیمانکاری زیاد است. زیرا این شرکت‌ها معمولاً با پروژه‌های بزرگ و هزینه‌های گسترده سر و کار دارند. راس گیری در این نوع نرم افزارها اطمینان از اینکه تمامی پرداخت‌ها و دریافت‌ها به صورت صحیح و به موقع ثبت شده و پیگیری می‌شوند.

علاوه بر این، راس گیری در نرم افزارهای حسابداری پیمانکاری امکاناتی مانند تنظیم اعتبارات، پیگیری وضعیت چک‌ها، و ایجاد گزارشات مالی دقیق فراهم می‌کند. این ابزارها به مدیران مالی این امکان را می‌دهند تا بهترین تصمیمات را بر اساس داده‌های دقیق و به‌روز بگیرند و به بهبود عملکرد مالی شرکت بپردازند.

در نهایت، راس گیری چک در نرم افزار حسابداری پیمانکاری از لحاظ قانونی نیز اهمیت دارد، زیرا اطلاعات دقیق در مواجهه با حسابرسی‌ها و ارائه گزارش‌های مالی به ارگان‌های مالیاتی و مالی اجتناب‌ناپذیر است.

مطالعه بیشتر: دریافت دموی رایگان نرم افزار حسابداری پیمانکاری

مجموعه کاوش نرم افزاری کاوش فردا

بیشتر فعالیت شرکت نرم افزار حسابداری کاوش فردا در زمینه تولید و پشتیبانی نرم افزارهای مالی و مدیریتی می باشد. تلاش این مجموعه بر این بوده که با استفاده از تکنولوژی های روز محصولات ساده ای را برای دقیق تر شدن و سریع تر شدن امور مالی و مدیریتی کسب وکارهای بزرگ و کوچک تولید نماید. رعایت اصل صداقت، اعتماد از خصوصیات بارز این مجموعه می باشد. اگر شما به یک نرم افزار حسابداری با امکانات بهینه، ساده، سریع و بروزرسانی فوق العاده نیاز دارید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

و در آخر…

در این مقاله به موضوعاتی از قبیل رأس گیری چک، فرمول رأس گیری و روش های آن صحبت کردیم و متوجه شدیم این ابزار زمانی به کار می رود که زمان مشترکی برای تبدیل چند چک به یک چک انتخاب نمایید. با این روش می توان اصل پول یا تاریخ مناسب برای دریافت چک انتخاب نمایید و برای محاسبه آن می توان از نرم افزارهای حسابداری استفاده کرد.