تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی می‌تواند برای ارزیابی عملکرد و پیش‌بینی آینده شرکت‌ها به کار رود. روش‌های گوناگونی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. برخی فکر می‌کنند که تجزیه و تحلیل افقی و عمودی صورت‌های مالی، وضعیت مالی شرکت را به طور روشن نشان می‌دهد و اطلاعات مفیدی درباره روند فعالیت‌های شرکت ارائه می‌کند. دیدگاه دیگر، بهره‌گیری از صورت‌های مالی برای ارزیابی وضعیت کوتاه‌مدت و بلندمدت یک شرکت است، که بسته به نوع ارزیابی، بر روی بخش‌های خاصی از صورت‌های مالی تمرکز دارد و از این نظر، می‌توان انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی را دسته‌بندی کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزارهای حسابداری کاوش فردا

تجزیه و تحلیل صورت های مالی چیست؟

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی به معنای تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و حسابداری موجود در اسناد مالی است. صورت‌های مالی سندی هستند که اطلاعات مالی یک شرکت را نمایش می‌دهند و شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، جریان وجوه نقد، تغییرات حقوق صاحبان سهام و اطلاعات مالی دیگر نیز به یک دوره زمانی خاص (دوره مالی) مربوط می‌شوند. تجزیه و تحلیل این اسناد به منظور شناخت عمیق‌تر و ارزیابی دقیق‌تر عملکرد مالی یک سازمان انجام می‌شود و شامل انجام محاسبات و تحلیل‌های مختلف می‌شود.

انواع صورت های مالی و اجزای مهم آن

انواع صورت های مالی

تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی به رهبران کمک می‌کند تا امکانات و چالش‌های مالی که شرکت با آن‌ها روبروست را شناسایی کنند. صورت‌های مالی نشان‌دهنده نبض سلامت مالی شرکت هستند و با یادگیری روش‌های تجزیه و تحلیل این اسناد، مدیران می‌توانند مشخص کنند که آیا شرکت قادر به پرداخت هزینه‌ها، بدهی و یا افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه کسب‌وکار است یا خیر.

تجزیه و تحلیل صورت های مالی برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت در طول زمان و شناسایی روندهای عملکرد، همچنین برای ارزیابی اوراق بهادار صاحبان سهام شرکت و خطرات مالی و انجام دقیق حساب‌ها قبل از ادغام و خرید، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • صورت سود و زیان: تجلی عملکرد یک شرکت در یک بازه زمانی خاص برای ما فراهم می‌کند.
  • ترازنامه: وضعیت دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص را به ما نمایان می‌سازد.
  • صورت گردش وجوه نقد: تغییرات در وجهه‌های نقدی در یک بازه زمانی مشخص را برای ما ارائه می‌دهد.
  • صورت مالی نهایی: بازتاب عملکرد مدیریت یک شرکت در یک سال یا دوره مالی را برای ما نشان می‌دهد و در واقع اینصورت مالی نمایشگر آن شرکت است.

مطالعه بیشتر: صورت جریان وجوه نقد چگونه در تصمیم گیری مالی کمک می کند؟

مبنای تهیه صورت‌های مالی استانداردهای حسابداری هستند که به تنهایی نیز بر پایه مفاهیم نظری گزارشگری مالی استوار می‌باشند. صورت‌های مالی باید به نحوی تهیه شوند که وضعیت مالی و عملکرد مالی را به طور شفاف و واضح نشان دهند. با توجه به این موارد، در صورتی که صورت‌های مالی به انطباق با استانداردهای حسابداری تهیه شوند، مدیریت واحد تجاری را در ارزیابی دقیق‌تر و اتخاذ تصمیمات صحیح‌تر یاری می‌رسانند. همچنین، یادداشت‌های توضیحی که جزو لاینفک صورت‌های مالی محسوب می‌شوند، اطلاعات تکمیلی را ارائه می‌دهند.

در برخی از شرکت‌ها که صورت‌های مالی نهایی تدوین می‌شود، مشاهده می‌شود که اشکالات متعددی در صورت‌های مالی، یادداشت‌های پیوست و تجزیه و تحلیل آن ها وجود دارد که برخی از این اشکالات به طور مهم و برخی دیگر به صورت جزئی است. در مورد این اشکالات، باید مسئله اصلی یا جزئی بودن آنها را نادیده گرفت. تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی نهایی که توسط دپارتمان مالی یک شرکت تدوین می‌شود، باید بدون هیچگونه خطا عمده، جزئی، ظاهری یا عدم تطابق با استانداردهای حسابداری انجام شود.

تجزیه و تحلیل صورت های مالی در پیمانکاری برای ارزیابی سلامت مالی و عملکرد شرکت های ساختمانی بسیار مهم است. این شامل بررسی دقیق صورت‌های درآمد، ترازنامه و صورت‌های جریان نقدی برای ارزیابی سودآوری، نقدینگی و پرداخت بدهی است. این تحلیل به تصمیم گیری، مدیریت ریسک و تضمین پایداری پروژه های ساختمانی کمک می کند.

مطالعه بیشتر: نحوه ثبت صورت های مالی در نرم افزار حسابداری پیمانکاری

انواع روش تجزیه و تحلیل صورت مالی

انواع روش های تجزیه و تحلیل صورت های مالی

تحلیل صورت‌های مالی متغیر است وابسته به نوع تحلیلی که انتخاب می‌شود، می‌تواند تفاوت‌های گوناگونی داشته باشد. در طی دوره آموزش حسابداری بازار کار، چهار روش تحلیل صورت‌های مالی، از جمله تحلیل افقی، تحلیل عمودی، تحلیل نسبت و تحلیل روند، به دانشجویان آموخته می‌شود. هر یک از این ابزارها به تصمیم‌گیرندگان اطلاعات مفیدی درباره عملکرد شرکت ارائه می‌دهند.

1-تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی

مقایسه عملکرد یک کسب‌وکار، سازمان یا شرکت در طول زمان، که سرمایه‌گذاران از روندهای عملکرد برای پیش‌بینی عملکرد آینده بهره‌می‌برند، تحلیل افقی نامیده می‌شود. در این روش، می‌توان فهمید که چه تغییرات ساختاری در یک شرکت در طول زمان رخ داده است و اطلاعات مالی دو یا چند سال شرکت با یکدیگر مقایسه می‌شود. تحلیلگر ممکن است در حین بررسی صورت‌های مالی، اطلاعات مشابهی را کشف کند.

در روش افقی، با مقایسه ارقام و درصدها، به راحتی می‌توان تفاوت‌های بین دو سال مالی مختلف را شناسایی کرد. تجزیه و تحلیل افقی صورت‌های مالی، اطلاعات مالی را از یک دوره گزارش تا دوره گزارش دیگر پوشش می‌دهد. مقایسه عناصری مانند هزینه‌های کالاهای فروخته‌شده یا درآمد خالص سه‌ماهه به سه‌ماهه، به مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا روند پیشرفت کسب‌وکار را تشخیص دهند.

در این روش تجزیه و تحلیل، ممکن است از دوره‌های گزارش مختلفی مانند ماه، سه‌ماهه یا چندساله استفاده شود. در تحلیل افقی صورت‌های مالی، یکی از نکات حیاتی برای مدیر کسب‌وکار این است که بررسی کند آیا مواردی از صورت‌های مالی به طور چشمگیری تغییر کرده‌اند یا خیر.

به ‌عنوان ‌مثال، اگر هزینه کالاهای فروخته‌شده با افزایش ۲۰ درصد مواجه شود، اما درآمد افزایش فروش را نشان ندهد، به این معناست که شرکت پول بیشتری را هزینه کرده است. همچنین، در صورتی که سود ناخالص افزایش یابد اما سود خالص کاهش یابد، مدیر کسب‌وکار باید تشخیص دهد که آیا کاهش هزینه ضروری است یا خیر.

2-تجزیه و تحلیل عمودی صورت های مالی

تجزیه و تحلیل عمودی، عملکرد شرکت را با یک عدد پایه مقایسه می‌کند و به این ترتیب، شبیه به ارزیابی وضعیت موجود است. تجزیه و تحلیل نسبت، که یکی از رایج‌ترین شکل‌های تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی است، حساب‌های مختلف صورت‌های مالی را با یکدیگر مقایسه می‌کند. به عنوان مثال، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، ارتباط بین بدهی شرکت و مجموع حقوق صاحبان سهام را نشان می‌دهد. این نسبت به صورت معکوس، اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد چه قدر از ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران با کسر تمام بدهی‌ها باقی می‌ماند.

در تجزیه و تحلیل عمودی، صورت‌های مالی عمودی بدون در نظر گرفتن زمان بررسی می‌شوند، به این معنی که به طور مستقل و بدون مقایسه با دوره‌های قبلی یا بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرند. هدف از انجام و تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی به روش عمودی، ایجاد ارتباط بین آیتم‌های مختلف در صورت‌های مالی است. رهبران کسب‌وکار به دنبال بررسی کلی عملکرد مالی در جریان درآمد و هزینه‌ها هستند و تمام اطلاعات به صورت تفصیلی بررسی می‌شوند.

به ‌عنوان ‌مثال، مدیر کسب ‌و کار ممکن است تمایل داشته باشد بداند که نسبت هزینه‌ها به کل درآمدها چقدر است. برای مثال، اگر کل درآمد ۱۰۰٫۰۰۰ دلار بوده و هزینه کالاهای فروخته‌شده ۲۵٫۰۰۰ دلار باشد، نسبت آن 0/25 یا ۲۵ درصد است. بررسی این نسبت ‌ها به مدیر کمک می‌کند تا درک کند که عملکرد شرکت در صرف هزینه‌ها برای تولید کالاها برای فروش و ارائه آن‌ها به مصرف‌کنندگان چگونه بوده است.

3-تجزیه و تحلیل نسبت صورت های مالی

تجزیه و تحلیل نسبت صورت های مالی

تجزیه و تحلیل نسبت، نه تنها به صورت افقی برای بررسی روندهای داخل شرکت استفاده نمی‌شود، بلکه قابلیت استفاده از آن برای مقایسه شرکت‌های مختلف نیز وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، امکان مقایسه یک شرکت کوچک و بزرگ بر اساس ارزش دلاری خالص وجود ندارد و به‌جای آن از نسبت‌ها استفاده می‌شود. همه سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان از اسناد تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی برای ارزیابی عملکرد شرکت و کمک به پیش‌بینی عملکرد آینده و تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهره می‌برند.

در خصوص تجزیه و تحلیل نسبت، با بررسی و تحلیل روندهای گذشته و ارزیابی آن‌ها، مشخص می‌شود که آیا باید به این روندها ادامه داده شود یا باید مسیر را تغییر داد. تحلیل روند اطلاعات مفیدی درباره عملکرد و رشد شرکت ارائه می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان یک ابزار پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای مدیران و تحلیلگران مورد استفاده قرار گیرد.

بدون در نظر گرفتن رویکرد انتخابی برای تجزیه و تحلیل و تفسیر صورت‌های مالی، امکانی جز بهره‌برداری از نسبت‌های مالی وجود ندارد. نسبت‌های مالی در واقع بر اساس مقایسه دو قلم از اطلاعات مالی از ترازنامه یا صورت سود و زیان محاسبه می‌شوند و معمولاً به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. نخستین دسته شامل نسبت‌های مالی است که تنها از ترازنامه استخراج می‌شوند، در حالیکه دسته دوم شامل نسبت‌هایی است که از ترکیب اقلام ترازنامه و صورت سود و زیان به‌دست می‌آیند.

بطور کلی، نسبت‌های مالی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل عملکرد وضعیت فعلی و آینده یک شرکت، در سه گروه اصلی و یک گروه فرعی طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • نسبت‌های نقدینگی: نسبت‌های نقدینگی، که توان شرکت‌ها را برای ایفای تعهدات کوتاه‌مدت نشان می‌دهند، شامل مواردی مانند نسبت جاری و نسبت آنی می‌شوند.
  • نسبت‌های فعالیت: نسبت‌های فعالیت، که نحوه استفاده موثر از دارایی‌های تحت کنترل شرکت‌ها را نشان می‌دهند، شامل مواردی مانند نسبت گردش کل دارایی‌ها و نسبت ارزش ویژه به دارایی‌ها است.
  • نسبت‌های سودآوری: نسبت‌های سودآوری، که بازده خالص درآمد فروش و دارایی‌ها را منعکس می‌کنند، شامل مواردی همچون نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت بازده سرمایه‌گذاری‌ها، نسبت سود ناخالص به فروش و … می‌باشند.

علاوه بر سه گروه اصلی فوق، یک گروه دیگر از نسبت‌ها نیز وجود دارد که به نسبت‌های ارزش بازار سهام شهرت دارند. نسبت‌های موجود در این گروه شامل مواردی همچون EPS یا درآمد هر سهم، نسبت قیمت بازار به درآمد هر سهم یا P/E و … هستند که از طریق بازار سهام تعیین می‌شوند.

4-تجزیه و تحلیل روند صورت های مالی

آغاز تحلیل روند با سال اولیه تأسیس شرکت، که به آن سال پایه نیز گفته می‌شود، انجام می‌شود. در این سال، درصدها به عنوان ۱۰۰ درصد مبنا قرار می‌گیرند، سپس در سال‌های بعدی با این مبنا، تغییرات در درصدها بررسی می‌شوند تا افزایش یا کاهش آن‌ها به‌راحتی مشخص شود. از داده‌های سال پیشین شرکت استفاده می‌شود تا تحلیل روند صورت بگیرد و تغییرات درصدی در طول زمان بررسی شود. در این نوع تحلیل، تغییرات درصدهای چندین سال متوالی محاسبه و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تجزیه و تحلیل روند اهمیت زیادی دارد زیرا به ما در درک تغییرات اساسی در طولانی‌مدت در ساختار کسب‌وکار کمک می‌کند. با بررسی یک روند در یک نسبت خاص، می‌توان فهمید که آیا این نسبت در حال کاهش یا افزایش است یا به طور نسبی ثابت مانده است. از طریق این مشاهدات، می‌توان به مشکلات یا نشانه‌های مدیریت مؤثر پی برد. هر کارشناس مالی باید بتواند روش‌های موثر و کارآمدی را برای تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی به‌کار ببرد. این البته نیازمند شناخت و درک صحیحی از سه حوزه کلیدی زیر است:

  • ساختار صورت‌های مالی نشان‌دهنده ترکیب و ترتیب اطلاعات مالی است.
  • ویژگی‌های اقتصادی صنعتی که شرکت در آن حضور دارد، از جمله عوامل مهمی است که بر عملکرد و عملیات آن تأثیر می‌گذارد.
  • استراتژی‌هایی که شرکت به کار می‌برد، هدفش از رقبا متمایز شدن و ارائه ارزش افزوده به مشتریان است.

تحلیل نسبت‌ در صورت‌ های مالی

تحلیل نسبت‌ در صورت‌ های مالی

استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از وضعیت مالی شرکت‌ها پیدا کنیم. اغلب محاسبه نسبت‌های مالی به سادگی قابل انجام است، اما تحلیل این نسبت‌ها اهمیت زیادی دارد. تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی با بهره‌گیری از انواع مختلف نسبت‌ها در واقع تلاشی است برای بررسی نقاط قوت و ضعف یک شرکت از طریق مطالعه ارقام موجود در گزارش‌ها.

برخی از نسبت ‌ها ممکن است به دلیل دیدگاه و تمایلات مدیران عامل شرکت‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، در حالی که نسبت‌های دیگری که در طبقه‌بندی فوق به آن‌ها اشاره نشده است نیز ممکن است مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند. با این حال، باید توجه داشت که هنگامی که یک نسبت خاص محاسبه می‌شود، این نسبت با سایر نسبت‌های شرکت مرتبط است و به علاوه، با استفاده از نسبت‌های مشابه در سال‌های گذشته و در شرکت‌های رقیب، مورد مقایسه قرار می‌گیرد. این مقایسه‌ها نشان‌دهنده روند وضعیت شرکت در طول دوره‌های مختلف و همچنین قدرت رقابت شرکت با رقبایش در صنعت مربوطه است.

مدیران عامل باید در نظر داشته باشند که تجزیه و تحلیل نسبت‌ها تنها یک مرحله از فرآیند تحلیل وضعیت شرکت نیست، بلکه اغلب به مواردی اشاره می‌کند که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارند. همچنین، اگرچه تجزیه و تحلیل نسبت‌ها ابزاری قدرتمند است، اما محدودیت‌ها و نقاط ضعفی نیز در این تحلیل‌ها وجود دارد که به موارد زیر اشاره می‌شود:

  • نسبت‌های مالی در یک زمان معین محاسبه می‌شوند و به طور عمده اطلاعات و ارقام ثابتی را نشان می‌دهند که وقایع و تغییرات آتی را در محاسبات در نظر نمی‌گیرند.
  • نسبت‌ها بر پایه اطلاعات گذشته محاسبه می‌شوند و اگرچه ممکن است در زمان حال مفید باشند، اما اعتبار آن‌ها برای پیش‌بینی وضعیت آینده، در صورت تغییر شرایط، به نظر منطقی نمی‌آید.
  • نسبت‌ها فقط یک معیار کمی ارائه می‌دهند و درباره ویژگی‌های کیفی موضوع اندازه‌گیری توضیحی ارائه نمی‌دهند و به‌طور ضروری کیفیت اجزای تشکیل‌دهنده خود را نشان نمی‌دهند. به‌عنوان‌مثال، نسبت جاری یک شرکت ممکن است بالا باشد درحالی‌که در دارایی‌های جاری شرکت اقلام موجودی راکد و خارج از رده وجود داشته باشد.
  • نسبت‌های مالی، به روش‌ها و اصول حسابداری مورداستفاده در شرکت مربوطه وابسته است و شرکت‌ها می‌توانند به سهولت از روش‌هایی استفاده کنند که نسبت‌ها را تغییر دهند.

آنچه به‌عنوان نرخ‌های میانگین صنعت منتشر می‌شود، فقط ارقام تقریبی هستند و به همین دلیل شرکت باید به نسبت‌های مرتبط با رقبای خود توجه کند. باید به‌یاد داشت که ارزیابی مطلوبیت یک نسبت به‌تنهایی و بدون در نظر گرفتن محیط اقتصادی، نوع فعالیت، سایر نسبت‌های مرتبط و همچنین میانگین صنعتی که شرکت موردنظر در آن فعالیت می‌کند، عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

با توجه به اینکه اطلاعات ترازنامه‌ای بر اساس بهای تمام‌شده و به طور مربوط به دوره‌ای خاص تهیه می‌شود، برای بهبود واقعیت نسبت‌ها و کاهش تأثیرات تاریخی اقلام ترازنامه‌ای، از متوسط ارقام در محاسبات استفاده می‌شود. بنابراین، استفاده از عباراتی همچون متوسط دارایی‌ها، میانگین بدهی‌ها، متوسط موجودی‌ها و غیره از این منظر قابل قبول است.

تأکید می‌شود که هر نسبتی در کل یک محدودیت و یک قابلیت دارد. بنابراین، در نظر گرفتن مجموعه نسبت‌ها برای دستیابی به تحلیل‌های واقعی و کاربردی بسیار اهمیت دارد. آموزش تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی بخش حیاتی‌ از فرآیند حسابداری را تشکیل می‌دهد که در دوره‌های آموزش حسابداری بازار کار تدریس می‌شود.

آموزش تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی، نه تنها برای دانشجویان، بلکه برای کارکنان بخش حسابداری و مدیران نیز اساسی است تا بتوانند به تحلیل دقیقی از وضعیت مالی شرکت یا سازمان خود بپردازند. انجام تجزیه و تحلیل اسناد مالی یک شرکت بسیار حیاتی است، زیرا از طریق آن مدیران و سرمایه‌گذاران قادر خواهند بود به عملکرد شرکت در مقایسه با دوره‌های گذشته پی برده و همچنین می‌توانند عملکرد شرکت خود را با رقبای خود مقایسه کنند.

سازمان‌ها باید فهم تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی را داشته باشند و با آموزش این مفهوم به کارکنان خود، به دقت و شناخت بیشتری از وضعیت سازمان دست یابند، تا برای تصمیم‌گیری‌های مالی آینده، بهتر واکنش نشان دهند. اما قبل از هر چیز، در آموزش تجزیه و تحلیل باید به تعریف این فرایند پرداخته شود. در ادامه مقاله، با توضیح این مفهوم حسابداری و روش‌های تجزیه و تحلیل اسناد مالی بیشتر آشنا خواهید شد.

مطالعه بیشتر: ثبت و کدینگ حسابداری شرکت های پیمانکاری

مراحل تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی

مراحل تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی به‌طور کلی شامل شش مرحله می‌شود که در این بخش، این مراحل را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

شناسایی ویژگی اقتصادی صنعت

ابتدا ویژگی‌های اقتصادی صنعت موردنظر خود را شناسایی کنید. سپس، به تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش صنعت بپردازید که این زنجیره شامل سلسله مراتب فعالیت‌ها از تولید تا توزیع محصولات یا خدمات شرکت می‌شود. معمولاً در این مرحله از روش‌هایی مانند پنج نیروی پورتر یا تحلیل ویژگی‌های اقتصادی استفاده می‌شود.

شناسایی استراتژی‌های شرکت

به ویژگی‌های محصول و خدماتی که شرکت ارائه می‌دهد، از جمله منحصربه‌فرد بودن محصول، سطح حاشیه سود، ایجاد وفاداری به برند و کنترل هزینه‌ها توجه کنید. به علاوه، باید عواملی مانند یکپارچه‌سازی زنجیره تأمین، تنوع صنعتی و تنوع جغرافیایی را در نظر بگیرید.

ارزیابی کیفیت صورت‌های مالی شرکت

تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی مهم را در چارچوب استانداردهای حسابداری مربوطه انجام دهید. در بررسی حساب‌های ترازنامه، مواردی ازجمله تشخیص، ارزیابی و طبقه‌بندی برای ارزیابی صحیح بسیار اهمیت دارند. سؤال اصلی باید این باشد که آیا این ترازنامه وضعیت اقتصادی این شرکت را به طور کامل به تصویر می‌کشد یا خیر؟

هنگام ارزیابی صورت‌حساب درآمد، نکته اصلی این است که کیفیت درآمد را به عنوان یک تصویر کامل از عملکرد اقتصادی شرکت مورد بررسی قرار دهید. ارزیابی صورت‌حساب جریان‌های نقدی نیز به شناخت و درک تأثیر وضعیت نقدینگی این شرکت، از جمله عملیات، سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مالی در طول دوره در اصل منشأ درآمدها، محل صرف پول و تأثیر نقدینگی شرکت می‌تواند به تحلیل کمک کند.

مطالعه بیشتر: تراز آزمایشی در حسابداری | بررسی ۵ خطای رایج در آن

تحلیل سودآوری و ریسک‌های اخیر شرکت

تحلیل سودآوری و ریسک‌های اخیر شرکت

در این مرحله، متخصصان مالی با ارزیابی شرکت و صورت‌های مالی آن می‌توانند به ارزش شرکت روشن‌تری بیفزایند. ابزارهای متداول تجزیه و تحلیل، شامل نسبت‌های کلیدی مربوط به نقدینگی، مدیریت دارایی و سودآوری، ارزیابی خطر یا بازار، و مدیریت و پوشش بدهی می‌باشند. با توجه به سوددهی، دو سؤال بزرگ وجود دارد که باید پرسید: اولاً، عملیات شرکت نسبت به دارایی‌های آن چقدر سودآور هستند؟ و دوماً، از دیدگاه سهامداران، برای ارزیابی سودآوری این شرکت، ضروری است که بدانید چگونه معیارهای بازدهی با عوامل تأثیرگذار اولیه تعیین می‌شود.

همچنین، تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی به شیوه‌ای مقایسه‌ای بسیار حیاتی است. شما باید به نسبت‌های اخیر و نسبت‌های مربوط به دوره‌های قبلی، شرکت‌های دیگر و صنعت‌های مشابه نگاهی داشته و آن‌ها را بررسی کنید.

آماده سازی صورت‌های مالی پیش‌بینی‌شده

با وجود چالش‌های فراوان، متخصصان مالی باید فرضیات منطقی درباره آینده این شرکت و صنعت آن را بررسی کنند و نشان دهند که چگونه این فرضیات بر جریان‌های نقدی و بودجه تأثیر می‌گذارد. این اغلب به صورت شکل‌دهی به صورت‌های مالی بر مبنای رویکردهایی مانند رویکرد درصد فروش انجام می‌شود.

ارزیابی شرکت

در حالی‌که روش‌های ارزیابی زیادی وجود دارد، رایج‌ترین روشی که می‌توانید استفاده کنید، یک نوع روش تخفیف جریان‌های نقدی است. این جریان‌های نقدی می‌تواند به شکل سود سهام پیش‌بینی‌شده ارائه شود، یا از روش‌های دقیق‌تری مانند جریان نقدی آزاد برای هر دو صاحبان سهام یا سرمایه‌گذاران شرکت استفاده کند. روش‌های دیگر شامل استفاده از ارزیابی نسبی یا ارزیابی‌های مبتنی بر حسابداری مانند ارزش‌افزوده اقتصادی نیز می‌شوند.

آموزش تجزیه و تحلیل صورت های مالی

مدیران، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران با تجربه، طی زمان، اطلاعات مربوط به صنعت را جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات به آن‌ها امکان می‌دهد که تحلیل و تجزیه‌ و تحلیل صورت‌ های مالی را به‌صورت کامل‌تر و بهتری انجام دهند. اما مراحل اساسی که باید در ارتباط با تجزیه و تحلیل اسناد مالی آموخته شوند چه هستند؟ در ادامه به این مراحل اشاره خواهیم کرد.

  • مرحله اول: جمع‌آوری صورت‌های مالی ۳ تا ۵ سال گذشته ازجمله ترازنامه‌ها، صورت‌های حساب جریان نقدی، صورت‌های حساب درآمد، و صورت‌های حساب حقوق صاحبان سهام است.
  • مرحله دوم: تجزیه و تحلیل دقیق صورت‌های مالی ذکرشده و بررسی تغییرات بزرگ در موارد خاص از سال به سال است. آیا درآمدها در طول یک سال افزایش یا کاهش قابل توجهی داشته‌اند؟ آیا دارایی‌های ثابت یا کلی شرکت افزایش یا کاهش قابل توجهی داشته‌اند؟ علاوه بر این، به دنبال فعالیت‌های مشکوک باشید و در صورت توجه به مواردی که نگرانی شما را جلب می‌کند، تحقیق کنید تا دلایل مشکوکیت فعالیت‌ها و موارد را بیابید. به عنوان مثال، آیا شرکت در طول دوره معینی عملیات خود را با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از معمول فروخته است؟
  • مرحله سوم: گزارش‌های صورت‌های مالی را مرور و بررسی نمایید تا اطلاعات مهمی که در تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی به کار می‌آید را شناسایی کنید.
  • مرحله چهارم: ترازنامه را بررسی کنید تا بفهمید آیا تغییرات قابل توجهی در دارایی‌ها، بدهی‌ها یا حقوق صاحبان سهام رخ داده است یا خیر.
  • مرحله پنجم: صورت‌های درآمد را مورد بررسی قرار دهید تا الگوها و تغییرات مختلف در طول زمان را شناسایی نمایید.
  • در مرحله ششم، بعد از آن، صورت حساب حقوق صاحبان سهام شرکت را ارزیابی کنید. این سؤال را از خود بپرسید: آیا شرکت سهام جدید صادر کرده است یا سهام را خریداری کرده است؟ آیا حساب درآمدهای انباشته در حال افزایش یا کاهش است؟
  • مرحله هفتم: صورتحساب جریان نقدی شرکت را تجزیه و تحلیل کنید تا فعالیت‌های نقدی شرکت را بررسی و ارزیابی نمایید.
  • مرحله هشتم: نسبت‌های مالی مهم را محاسبه کنید تا به تحلیل عمقی‌تری از وضعیت مالی شرکت بپردازید.
  • مرحله نهم: سپس، داده‌های اصلی شرکت را جمع‌آوری و مورد بررسی قرار دهید تا اطلاعات دقیق‌تری از عملکرد شرکت به دست آورید.
  • مرحله دهم: اطلاعات بازار کسب‌وکار را بررسی کنید، از جمله قیمت سهام و نسبت قیمت به درآمد، تا درک بهتری از موقعیت شرکت در بازار داشته باشید.
  • مرحله یازدهم: سود سهام پرداختی را بررسی کرده و نسبت پرداخت سود سهام را محاسبه نمایید، که این نسبت نشان‌دهنده درصد سود کل سالانه هر سهم نسبت به درآمد تقسیمی هر سهم است.
  • مرحله دوازدهم: در نهایت، تمامی اطلاعات به‌دست آمده را ارزیابی کرده و به تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی کسب‌وکار بپردازید تا به درک عمیق‌تری از عملکرد و رشد شرکت برسید.

مطالعه بیشتر: ثبت خرید و فروش سهام در حسابداری

تهیه صورت های مالی با نرم افزار حسابداری کاوش فردا

تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در ارزیابی عملکرد فعلی شرکت‌ها، پیش‌بینی شرایط آینده و تصمیم‌گیری نقش مهمی ایفا می‌کند. برای تهیه صورت‌های مالی شرکت خود، پیشنهاد می‌شود از یک نرم‌افزار حسابداری دقیق مانند نرم‌افزار کاوش فردا استفاده کنید. نرم‌افزار حسابداری کاوش فردا، انواع گزارش‌های مالی را برای شما تهیه کرده و در اختیارتان قرار می‌دهد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر برای خرید نرم‌افزار حسابداری، می‌توانید با شماره ۰۹۳۷۹۵۹۹۹۶۳ تماس بگیرید.