در خصوص خطرهای شغل حسابداری چه می دانید؟ آیا راهکارهایی برای رهایی از این خطرات وجود دارند؟ چرا کسانی که به شغل حسابداری مشغول هستند نگرانی های بسیاری بابت خطرات ناشی از شغل حسابداری دارند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما تا پایان این مطلب همراه باشید. شغل حسابداری مانند همه مشاغل با خطرها و چالش های زیادی روبرو است. اگرچه وجود خطرهای شغل حسابداری، معیاری برای بد بودن این شغل نیست، اما آگاهی از این خطرها، حسابداری موفق و آینده شغلی روشن را برای متصدی این شغل فراهم می سازد.

خطرهای شغل حسابداری کدامند؟

 

تصویر کاهش خطرهای شغل حسابداری با استفاده از نرم افزار حسابداری

همه مشاغل با خطراتی مواجه هستند، اما برخی مشاغل با خطرات و ریسک های منحصر به فردی در حیطه کاری خود روبرو می شوند از جمله خطرهای شغل حسابداری که به دلیل حجم کاری زیاد، گاهی اوقات شب ها هم مشغول به کار هستند. آگاهی از سختی ها و خطر های این شغل هم برای مدیران شرکت و هم برای خود حسابداران حائز اهمیت است. به نحوی که مدیران با آگاهی از این خطرها می توانند در زمان استخدام حسابدار، جویای فردی حرفه ای باشند. حسابداران با اعمال مراقبت ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از این خطرات، می توانند آینده شغلی بهتری داشته باشند. در ادامه این خطرات را به صورت کامل بررسی می نماییم:

تاثیر مستقیم خطرهای شغل حسابداری بر سبک زندگی و سلامت حسابدار

از بزرگترین خطرهای شغل حسابداری، تبدیل شدن کمر حسابدار به بخشی از صندلی است. حسابدار با نشستن طولانی روی صندلی خطر کمر درد، آرتروز، تغییر سبک زندگی و… را برای خود به ارمغان می آورد.

خطر رسوایی کلاهبرداران

یکی از پر دردسر ترین خطرهای شغل حسابداری مربوط به زمانی است که حسابداران در حیطه شغل خود، متوجه تخلفاتی می شوند. بسیاری از حسابداران از تلافی اشخاص کلاهبردار می ترسند و از افشای آن اجتناب می کنند.

تاثیر مستقیم خطر های شغل حسابداری بر سلامت چشم

سرخی و آبریزش چشم، سردرد و خستگی علائمی از خطر های شغل حسابداری هستند که در اثر نگاه مداوم به مانیتور حاصل می شوند. همچنین به خاطر بازتاب اشعه آبی موجود در مانیتور به چشم ها می تواند تنبلی چشم را ایجاد کند.

حسابداران، در بیشتر مواقع تحت فشار کاری هستند

 

تصویر افزایش دقت در امور با استفاده از نرم افزارهای حسابداری

در بسیار مواقع حسابداران همزمان چندین وظیفه را بر عهده دارند. در این مواقع است حسابداران تحت فشار روانی و کاری قرار می گیرند.

استرس از بارز ترین خطرهای شغل حسابداری است که زمینه ای برای شروع بیماری های مختلف است

خطرهای شغل حسابداری، به گونه ای است که استرس این شغل، از ۸۰ درصد مشاغل بیشتر است. گاهاً هرچه مسئولیت و حجم کار در حسابداری بیشتر باشد، میزان استرس آن از حجم کار بیشتر خواهد بود.

 خطر عدم آگاهی و مهارت لازم حسابدار در مسائل مختلف

حسابدار باید به یادگیری نرم افزارهای آسانی مانند Excel تا نرم افزارهای تخصصی به همراه مهارت های چون توانایی تجزیه و تحلیل داده های مالی، تهیه صورت های مالی، داشتن تفکر انتقادی و… بپردازد.

خطرهای شعل حسابداری در افزایش داوطلبین و کاهش بازار کار

 

تصویر کاهش اشتباهات حسابداری با نرم افزار حسابداری

یکی از خطرهای شغل حسابداری که امروزه بیشتر به چشم میخورد، افزایش نیروی کار ارزان می باشد. در نتیجه این موضوع نگرانی کاهش تقاضا برای این شغل را به بار آورده است.

دریافت گواهینامه معتبر

گواهینامه ها به دو قسمت داخلی و بین المللی تقسیم می شوند. حسابداران برای دریافت هریک از گواهینامه ها، باید مدرک دانشگاهی و کارآموزی داشته باشند. همچنین جهت اخذ گواهینامه بین المللی،  باید مبلغ هنگفتی را بپردازند.

مطالعه بیشتر: مهم ترین نکاتی که باید درباره سامانه مودیان مالیاتی بدانید

خطر نبود ارتقاء شغلی

کارفرمایان کمتر به ارتقاء شغلی حسابداران نسبت به  سایر مشاغل دیگر در شرکت توجه می کنند.

خطر نبود اوقات فراغت

نبود وقت فراغت برای حسابداران از خطرهای شغل حسابداری است که همه آنها با آن درگیر هستند. حسابداران همه زمان خود، حتی اوقات فراغت را صرف محاسبه اعداد می کنند، که مبادا کوچکترین عدد جا بماند.

خطر کسلی و خستگی ممتد حسابداران

در شغل حسابداری تمام وظایف از پیش مشخص می شوند، تمام اصول و دانش ها به حسابدار آموزش داده می شوند و با متفاوت بودن اعداد (اطلاعات مالی) اصولا در اصل الگو تغییری ایجاد نمی کنند.

راهکارهای پیشگیری از خطرهای شغل حسابداری

 

تصویر کاهش اشتباهات حسابداری با نرم افزار حسابداری

حسابدار با درک خطرهای شغل حسابداری و سپس یافتن راحل هایی برای کاستن این خطرها می تواند بر آنها مدیریت کند. از ارکان اصلی مدیریت این حرفه، شناسایی و تشخیص کلیه خطرات غیر منتظره، که آسیب ها و زیان های جبران ناپذیری را به بار می آورند  که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد؛

    • استفاده از نرم افزارهای حسابداری تخصصی مشاغل گوناگون، می تواند در مدیریت حجم کاری و کاهش استرس های ناشی از خطرات انسانی احتمالی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
    • برای پیشگیری از خطرهای شغل حسابداری بر سبک زندگی باید از میز و صندلی استاندار که مناسب قد و وزن حسابدار می باشد استفاده شود. همچنین حسابداران باید به نحوه نشستن صحیح توجه نمایند.
    • حسابداران باید نیم ساعت یا یک ساعت حداقل برای چند لحظه هم که شده در حین کار برخاسته و راه بروند.
    • برای جلوگیری از مشکلات پوستی هر چند ساعت یک بار سعی نمایید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.
    • حسابداران باید آگاه باشند قانون همیشه همراه آنهاست و در ابراز یک جرم هراسی نداشته باشند. برای امنیت خود می توانید این مسائل را به مسئولین مربوطه بسپارید.
    • برای پیشگیری از خطرهای شغل حسابداری بر چشم، این عضو حساس بهتر است در حین کار، هر نیم ساعت چند دقیقه چشمهای تان را ببندید و به آن استراحت دهید.
    • استفاده کردن از محافظ صفحه مانیتور یا عینک های مخصوص که از انعکاس نور آبی به بینایی جلوگیری می کند.
    • تنها یک حسابدار آگاه، از خطرهای شغل حسابدار می داند و مطلع است باید آرامش خود را حفظ کند تا بر شرایط حاکم چیره شود.

سخن آخر

 

تصویر کاهش استرس کاری حسابداری با نرم افزار حسابداری

با شناخت از خطرهای شغل حسابداری دریافتیم که یک حسابدار خبره با مدیریت بر خطرهای این حرفه میتواند آینده شغلی موفقی را برای خود محک بزند. البته امکان دارد از نظر خیلی افراد این موضوعات مطرح شده، از خطرهای بزرگی محسوب نگردد اما با تحقیقات انجام شده از حسابداران خبره به این نتایج رسیده اند.

کارشناسان مجموعه نرم افزاری کاوش با سال ها سابقه فعالیت در حوزه حسابداری به تمام حسابداران عزیز پیشنهاد می کنند به منظور مدیریت خطر های شغل حسابداری، از نرم افزارهای حسابداری تخصصی هر رسته شغلی استفاده کنند. چرا که علاوه بر آنکه می توانند فشار کاری شغل خود را مدیریت کنند، به راحتی می توانند استرس های ناشی از اشتباه های احتمالی و دخالت های غرض ورزانه را از بین ببرند. برای آشنایی با انواع نرم افزارهای حسابداری مشاغل مختلف و امکانات آنها می توانید با کارشناسان مجموعه نرم افزاری کاوش در بخش پشتیبانی در  بود در اسرع وقت پاسخگوی نیازهای شما باشند.