بسیاری از افرادی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با امور حسابداری سر و کار دارند به دنبال پرسش کدینگ حسابداری چیست هستند! حتما برای شما هم فهم چرایی این موضوع جالب است. به شما خواهیم گفت؛ دلیل پرسش های بسیار زیاد پیرامون کدینگ حسابداری آن است که حسابداری بدون کدینگ دیر یا زود تبدیل به کلافی سر در گم خواهد شد. افراد برای جلوگیری از این اتفاق به دنبال یادگیری انواع روش های کدینگ حسابداری هستند چرا که می دانند اگر در ابتدا به این موضوع توجه لازم نکنند بعد از مدتی باید حساب های مجموعه را سرشار از مشکلات تحویل بگیرند. کارشناسان مجموعه نرم افزاری و حسابداری کاوش در این مقاله کدینگ را به شما معرفی خواهند کرد و همچنین شما را با انواع روش های کدینگ حسابداری آشنا خواهند کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و کاربردهای نرم افزارهای حسابداری 

مقدمه

حسابداری شرکت های بزرگ و کوچک بدون نظم و بدون رصد های پی در پی با شکست مواجه خواهد شد. علت آن است که حجم معاملات و تراکنش های مالی هر مجموعه در طی زمان بسیار زیاد است و نمی توان بدون رسیدگی و بررسی های مداوم وضعیت حساب ها را مورد ارزیابی قرار داد و پیگیر ایرادات و اشتباهات به وجود آمده در آن ها شد. حتی اگر با وجود صرف زمان بسیار زیاد به وجود ناهماهنگی در حساب ها پی ببرید پیدا کردن منشا ایراد کار بسیار دشوار و یا گاها غیر ممکن است. به همین دلیل حسابداران از راه های مختلف سعی در بر طرف نمودن هرج و مرج های احتمالی دارند که کدینگ در حسابداری یکی از این روش ها است.

تعریف کدینگ حسابداری چیست

 

تصویر کد گذاری حساب ها در نرم افزار | حسابداری بدون نیاز به تخصص در نرم افزار

کدینگ حسابداری یا accounting coding به فرآیند دسته بندی امور و تراکنش های مالی یک مجموعه می گویند. همانطور که گفته شد، کدینگ حسابداری به منظور خنثی سازی بی نظمی حاصل از حجم بالای اطلاعات مالی انجام می شود، اما این تنها دلیل انجام کدینگ حسابداری نیست. از جمله اهداف کدینگ حسابداری می توان به مواردی که در ادامه بیان می شود اشاره کرد.

اهداف کدینگ حسابداری چیست ؟

بسیاری با این پرسش رو به رو هستند که اهداف کدینگ حسابداری چیست و چرا باید امور حسابداری مجموعه خود را در هم آمیخته با کدینگ انجام دهند. دلایلی که برای آن ذکر می شود شامل:

    • استاندارد سازی و یکپارچه سازی عملیات حسابداری
    • افزایش دقت و سرعت پردازش رویداد های مالی
    • کاهش خطا انسانی
    • تهیه گذارشات مالی با دقت و سرعت بسیار زیاد
    • تحلیل، بررسی و برنامه ریزی دقیق تر

بهترین ابزار کدینگ حسابداری

بعد از پی بردن به چرایی و اهمیت کدینگ حسابداری به بررسی موضوع بهترین ابزار کدینگ حسابداری چیست می پردازیم. بهترین ابزار کدینگ حسابداری نرم افزارها هستند. نرم افزارهای حسابداری کاوش نیز با استفاده از هوش مصنوعی، برنامه نویسی و با کمک متخصصین نرم افزار و سخت افزار این امکان را به کاربران نرم افزار می دهند که بدون درگیری ویژه با امور حسابداری بتوانند از پس امور حسابداری مجموعه خود برآیند و البته خروجی کار آن ها با توجه به اصول و قوانین حرفه ای حسابداری خواهد بود.

نکات مهم کدینگ حسابداری

 

تصویر انواع روش های کدینگ حسابداری | کدینگ حسابداری در نرم افزار

نکات مهم هنگام اقدام به کدینگ حسابداری چیست یکی از پرتکرار ترین سوالات مطرح شده تا به امروز است. این سوال برای افرادی مطرح می شود که می خواهند کدینک حسابداری مجموعه خود را بدون ایراد انجام دهند، و یا بهتر است بگوییم افرادی که می خواهند امور را به صورت تخصصی و بدون ایراد انجام دهند. به همین منظور باید گفت که مهم ترین نکته در رابطه با کدینگ حسابداری انجام آن توسط متخصصین است. رعایت این نکته برای مجموعه هایی که از حسابداری سنتی استفاده می کنند ضروری است و برای افرادی که قصد انجام امور حسابداری به روش نوین و با استفاده از نرم افزار دارند توجه به امکان کدینگ نرم افزار به منزله توجه به همین نکته مهم است.

نرم افزارهایی که مجهر به کدینگ هستند با استفاده از نظر متخصصین حسابدار و نرم افزار برنامه ریزی و برنامه نویسی شده اند و کدینگ را کاملا به روش تخصصی انجام می دهند. لازم به ذکر است که کم هزینه ترین و کم دردسر ترین شیوه برای کدینگ استفاده از نرم افزار حسابداری کاوش است.

انواع کدینگ حسابداری چیست ؟

کدینگ در حسابداری به روش های مختلف انجام می شود. انتخاب هر یک از این روش ها بسته به نظر متخصص مربوطه دارد اما پس از انتخاب باید تمامی قوانین مربوط به آن نوع را رعایت کرد تا از بروز هر گونه هرج و مرج و ابهام های احتمالی جلوگیری شود.

به طور کلی برای کدینگ در حسابداری می توان از 5 روش استفاده نمود. این 5 روش شامل:

کدینگ بر اساس حروف اول حساب

این روش که تحت عنوان کدینگ حفظی نیز شناخته می شود شیوه کد دهی ساده ای است که اساس کار آن با استفاده از مختصر نویسی و علامتگذاری انجام می شود. در این روش از حروف اول کلمات و عبارات استفاده می کنند تا کدی را تعریف کنند. به عنوان مثال حساب های دریافتی را با “ح-د” نشان می دهند.

کدینگ پی در پی

این روش تحت عنوان کدینگ سریالی نیز شناخته می شود. حساب ها در کدینگ سریالی با استفاده از اعداد پشت سر هم کدگذاری می شوند.

کدینگ سلسله مراتبی

روش سلسله مراتبی روشی است که شما را محدود نمی کند و البته بسیاری از حسابداران از این روش برای کدگذاری حساب های خود استفاده می کنند چرا که علاوه بر عدم محدودیت در تعریف حساب ها، کالا ها و خدمات از نظم و دقت بسیار بالایی برخوردار است.

کدینگ توده ای

هنگامی که حسابدار قصد کدگذاری برای حساب های یک دوره خاص را داشته باشد از این روش برای کدگذاری استفاده می کند. به عنوان مثال هنگامی که هدف کدگذاری حساب های در یک دوره مالی است کلیه امور مالی به هر حساب را یک کد می دهند.

کدینگ وجهی

در این روش می توان از حروف و اعداد به صورت ترکیبی و قرارادی استفاده نمود. پیچیدگی در این نوع کدگذاری بیشتر است اما دقت بررسی امور را بیشتر خواهد کرد.

کدینگ در نرم افزار

 

تصویر مزایا کدینگ حسابداری در نرم افزار | کدینگ تخصصی حسابداری در نرم افزار

مجموعه نرم افزاری حسابداری کاوش همواره دغدغه مند امور کاربران نرم افزارهای خود بوده است و با حداکثر توان خود اقدام به اضافه کردن قابلیت هایی در جهت تخصصی تر شدن نرم افزار با کاربری ساده کرده است. نمونه این نرم افزارها، نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش است که مثبت کاربران این نرم افزار و گستردگی روز افزون مجموعه مشتریان راضی نرم افزارهای حسابداری کاوش بیانگر این موضوع است. برای سفارش نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود با کارشناسان مجموعه کاوش در  باشید.

سخن آخر

در این مقاله به پاسخ پرسش هایی از قبیل کدینگ حسابداری چیست ، انواع کدینگ حسابداری چیست و بهترین روش کدینگ حسابداری چیست پاسخ داده شد.