در بیشتر اوقات کسب و کارهای زیادی هستند که به دلایل مختلف، جرایم بیمه تامین اجتماعی دامن گیر آن ها می شود. اما برای این چالش ها راه حلی پیش پای کسب و کارها قرار داده اند. بیشتر مشاغل می توانند با اقدامات ساده از این جرائم پیشگیری کنند و یا میزان آن ها را کاهش دهند.

در سازمان تامین اجتماعی مانند هر سازمان دیگری اگر شما اقدامی، مخالف قوانین و مقررات انجام دهید جریمه به کسب و کار شما اختصاص داده می شود. در این صورت کارفرما باید کل قوانین مرتبط با کارکنان خود را به جریان بیندازد. توجه نکردن به مسئله پرداخت حق بیمه سبب می شود که این سازمان بار مالی سنگینی را متحمل شود و کارفرما جرائم تامین اجتماعی را به دوش بکشد.

در این مقاله قصد داریم درباره جرایم بیمه تامین اجتماعی به دلایل مختلف را بررسی کنیم. اگر شما هم جزو آن دسته کسب و کاری هستید که جرائم بیمه شامل حال شما می شود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری بیمه کاوش فردا

آشنایی با انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی

کارفرمایان موظفند همه کارگاه هایی که مشمول بیمه تامین اجتماعی می باشند صورت مزد، حق بیمه بیکاری، حق بیمه و حقوق تمام بیمه شدگان مربوط به هر ماه را تا روز آخر آن ماه و با ایجاد هر نوع تغییراتی به موسسه تامین اجتماعی پرداخت کرده اگر نه شامل جریمه نقدی می شوند و ملزم به پرداخت آن هستند. در ادامه انواع جرائم تامین اجتماعی اشاره شده است.

برای جرائم تامین اجتماعی دو نوع غرامت در نظر گرفته شده که در زیر به آن ها اشاره شده است:

انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی

جریمه به علت عدم ارسال لیست بیمه کارکنان

هر مسئول کارفرما موظف است با مقررات مربوطه آشنا شده و لیست بیمه کارکنان خود را در مهلت قانونی به سازمان تامین اجتماعی ارسال نماید. در صورت عدم ارسال لیست بیمه کارکنان یا انجام آن به نحو نامطلوب در مهلت قانونی، کارفرما ملزم به پرداخت جریمه به سازمان تامین اجتماعی می‌باشد. به همین دلیل، ده درصد افزایش به حق بیمه بیکاری و مجموع حق بیمه افزوده می‌شود که کارفرما موظف به پرداخت این مبلغ می‌باشد.

همچنین، در ماه‌هایی که ارسال لیست کارکنان از مهلت قانونی خود عقب‌افتاده باشد، جریمه ناشی از تأخیر در ارسال لیست کارکنان حدود ده درصد از مجموع حق بیمه کاسته می‌شود.

مطالعه بیشتر: بیمه کارفرما چیست؟

جریمه به علت تاخیر در پرداخت حق بیمه

یکی دیگر از جرایم بیمه تامین اجتماعی تاخیر در حق بیمه کارکنان است.

اکنون با هر تأخیری که کارفرما در پرداخت حق بیمه کارکنان خود داشته باشد، دو درصد به میزان قابل پرداخت حق بیمه بیکاری و مجموع حق بیمه افزوده می‌شود و سازمان تامین اجتماعی مقدار محاسبه شده را درخواست می‌نماید.

همچنین، اگر به هر دلیلی کارفرما با تاخیر یک یا چند ماه ارسال لیست بیمه کارکنان را انجام دهد، بدهی به سازمان تامین اجتماعی به وجود خواهد آمد و این امر در فرآیند بازرسی‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به دلیل عدم پرداخت حق بیمه، جریمه مربوطه در مدت یک ماه به نسبت ۲ درصد و همچنین در طول یک سال به نسبت ۲۴ درصد افزایش می‌یابد.

در صورت عدم توانایی کارفرما در پرداخت حق بیمه کارکنان خود، ارسال لیست بیمه آنان به صندوق شعبات سازمان قبل از پایان مهلت، باعث می‌شود که از جریمه ده درصدی ناشی از عدم ارسال معاف شود.
اگر کارفرما می‌خواهد از پرداخت جریمه‌های درصدی جلوگیری کند، باید قبل از پایان مهلت معین، حق بیمه کارکنان را پرداخت نماید.

همان طور که در بالا صحبت کردیم کسب و کارهای زیادی هستند که به دلایل مختلف، جرائم تامین اجتماعی مشمول آن ها می شود. اکثر مشاغل می توانند با اقدامات ساده از جرائم پیشگیری کرده یا میزان آن را کاهش دهند. برای این چالش ها راه حل هایی وجود دارد که کسب و کارها میتوانند آن را به کار ببرند. یکی از این راه ها استفاده از نرم افزار حسابداری است. چرا که به صاحبین کسب ‌و کار در انجام صحیح و سریع امور حسابداری بیمه کمک بزرگی خواهد کرد.

نحوه مشاهده انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی

نحوه مشاهده جرایم مربوط به بیمه

کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به پورتال جرائم تامین اجتماعی، اطلاعات مربوط به میزان جریمه‌ها و بدهی‌های خود را بدست آورده و با جزئیات دقیق آن‌ها آشنا شوند. همچنین، این بیمه خدماتی برای کارکنان و کارفرمایان فراهم کرده است که با ثبت نام در پورتال‌های تامین اجتماعی، از خدمات آن بهره‌مند شوند. این خدمات شامل مواردی نظیر مشاهده میزان بدهی، آگاهی از مشکلات موجود در پرونده کارفرما و جلوگیری از رد شدن بیمه، گزارش شرایط ابلاغ احکام به صورت آماری، نمایش بدهی‌های تعیین شده برای کارگاه، و دریافت اخطاریه در صورت عدم ارسال لیست بیمه کارکنان می‌باشد.

شرایط لازم جهت بخشش جرایم بیمه تامین اجتماعی

بخشش جرایم بیمه

همانطور که جریمه‌های کارفرمایان در فرمان کار بیمه تنظیم شده است، بخشش جرائم تامین اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نمی‌شود. یک مورد دیگر که در فرمان کار سازمان تعیین شده است، این است که برخی از کارفرمایان به دلیل سوابق گذشته و همچنین هماهنگی مثبت کارگاه‌ها در ارسال و پرداخت حق بیمه، از تحمیل جرائم به آن‌ها معاف می‌شوند.

با توجه به ضوابط سازمان تامین اجتماعی، به منظور تشویق کارفرما به پرداخت بدهی‌های عقب‌افتاده، جریمه بیمه به آنان کم شده یا عفو می شود. هرچند، در صورتی که کارفرما قبل از صدور احکام اجرایی مبلغ مربوط به بدهی‌های عقب‌افتاده را پرداخت نماید، 40 درصد از جریمه به او بخشیده می‌شود.

یکی از دیگر مواردی که منجر به بخشش در پرداخت حق بیمه می‌شود، این است که در صورتی که کارفرما قبل از صدور برگ لازم‌الاجرا، مبلغ مربوط به بیمه بیکاری و اصل حق بیمه را به طور کامل پرداخت کند، ۳۰ درصد از میزان جریمه وی کاهش می‌یابد.

مطالعه بیشتر: بخشودگی جرایم مالیاتی

چند نکته در مورد جرایم بیمه تامین اجتماعی

کارفرمایی که پنج نفر کارگر دارد و ‌کارگاه از پرداخت حق بیمه معاف است حداکثر تا روز آخر دو ماه بعد مهلت دارد که لیست حق بیمه را ارسال کند.

به طور کلی ماه های پرداخت حق بیمه و یا ارسال طبق ماه های شمسی محاسبه می شود. اگر کارفرمایی از تبعه یک کشور خارجی باشد باید پرداخت حقوق کارکنان را از ماه میلادی به ماه شمسی تغییر دهد.

مغایرت داشتن آخرین روز مهلت قانونی با تعطیلی ادارات یا تعطیل رسمی به این صورت حساب می شود که روز بعد از تعطیلی به عنوان آخرین روز مهلت پرداخت حق بیمه محسوب می شود.

کدام کارفرما شامل بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی می شوند؟

کدام کارفرما شامل بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی می شوند؟ 

طرحی در جهت بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی تصویب شد که هدف از این طرح تشویق کارفرمایان کارگاه ها و تولیدی های مختلف در راستای ارتقا و رشد سطح اشتغال کارگاه ها است. چگونگی اجرایی این طرح به این گونه است که کارفرمایانی که بدهی زیادی در حیطه شغلی خود به وجود آورده اند در شرایط خاصی باز هم شامل بخشودگی ناشی از جرایم بیمه ای می شوند.

این کار موجب می شود کارگاهی که به دلیل داشتن بدهی تعدیل نیروی انسانی کرده دیگر تعدیل کارکنان را نداشته باشد یا با اخراج نیرویی که انجام داده سریعا افرادی را جایگزین کرده و نیروی جدیدی را مشغول به کار کنند و در نهایت تا زمان پرداخت کل اقساط سطح اشتغال کارکنان موجود در کارگاه را نگه دارند. البته افرادی و مشاغلی هستند که مشمول این بخش نامه نمی شوند. که عبارتند از: کارگاه های ورشکسته، فاقد فعالیت و منحله، در حال تصفیه، کارگران ساختمانی، رانندگان و کارگاه هایی که بدهی آن ها تنها جریمه است.

در عین حال کارفرمایان مشمول این بخش نامه می شوند می توانند با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی، درخواست خود را به صورت غیر حضوری ثبت کنند و از طرح بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند. هر چند ملاک فعال بودن شرایط کارگاه هنگام ثبت درخواست، ارسال لیست بیمه کارکنان در ماه قبلی، حفظ سطح اشتغال، پرداخت حق بیمه به طور کامل و افزایش تعداد کارکنان بیمه شده در کارگاه است.

مطالعه بیشتر: نحوه ثبت بیمه در نرم افزار حسابداری پیمانکاری

بهره مندی از بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی بر حسب پرداخت اصل بدهی چقدر می باشد؟

در صورتی که یک کارفرما اصل بدهی خود را به صورت یکجا پرداخت یا مبلغ معین را طی ۱۲ ماه به اقساط کامل کند، معافیت صد در صد و کامل به او اعطا می‌شود.

در صورتی که کارفرما توانایی پرداخت اصل بدهی خود را در طول ۱۸ ماهه اقساطی داشته باشد، ۸۵ درصد از میزان جریمه به عنوان بخشی از طرح بخشش جرایم بیمه تامین اجتماعی معاف خواهد شد.

در صورتی که کارفرما توانایی پرداخت اصل بدهی خود را در طول دو ساله اقساطی داشته باشد، ۷۵ درصد از جریمه مرتبط به عنوان بخشی از برنامه بخشش معاف خواهد شد.

همچنین با اقساطی کردن بدهی همراه با اعمال بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی، صیانت از سطح اشتغال، ارسال و سپس پرداخت حق بیمه ماهانه و افزایش کارکنان کارگاه ضروری است.

در غیر اینصورت، باقیمانده اقساط همراه با محاسبه جرایم مرتبط به صورت پیامکی یا از طریق صندوق شخصی کارفرما در سامانه خدمات، جهت آگاهی ایشان ارسال خواهد شد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با قوانین بیمه در حسابداری

روش های پرداخت جرایم بیمه تامین اجتماعی

برای پرداخت جرایم تامین اجتماعی، ابتدایی‌ترین مراحلی که می‌توان اقدام به آن کرد، در زیر آورده شده است:

  • دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی
  • کارفرما می تواند به صورت حضوری به کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند.
  • کارفرما دارای پرتال سازمان تامین اجتماعی است با مراجعه به آن می توان برگه بیمه را درخواست و دریافت نماید.
  • روش پرداخت غیرحضوری جرایم بیمه تامین اجتماعی
  • پرداخت جرائم تامین اجتماعی از طریق وب سایت
  • پرداخت جرائم بیمه از طریق اینترنت بانک
  • پرداخت جرائم بیمه از طریق دستگاه های ATM یا خودپرداز
  • پرداخت جرائم بیمه از طریق تلفن بانک
  • پرداخت جرائم بیمه از طریق دستگاه کارتخوان
  • پرداخت جرائم بیمه از طریق اپلیکیشن مربوط به سازمان یا موبایل

اهمیت نرم افزار حسابداری بیمه

درج اطلاعات کارمندان به دو صورت دستی و اینترنتی امکان‌پذیر است و هر دو روش اختلاف معناداری با یکدیگر ندارند. با این حال، به دلیل سهولت و سرعت عمل، ارسال لیست اطلاعات از طریق اینترنت به شدت توصیه می‌شود.

برای ارسال لیست بیمه کارکنان به صورت دقیق و به موقع استفاده از نرم افزار حسابداری پیشنهاد می شود. گاهی محاسبات فیش حقوقی کارکنان بسیار پیچیده و زمان‌بر بوده و ممکن است خطاهای محاسباتی اتفاق بیافتد. فرآیند محاسبه فیش حقوقی کارکنان ممکن است زمان‌بر و پراز زحمت باشد.

محاسبه عوامل مختلف از جمله حقوق پایه، جرائم تامین اجتماعی، ساعات اضافه کار، کسر کار، تاخیر، حق مسکن، حق عائله مندی و سایر موارد برای چندین کارمند، فرآیندی بسیار پیچیده است و افزایش احتمال خطاهای محاسباتی را به همراه دارد.

این موضوع باعث ایجاد نقص در عملکرد سازمان می‌شود و منجر به ناخشنودی کارمندان و مدیران خواهد گرفت. گروه نرم افزاری کاوش فردا، پس از شناخت کامل از این مسائل، یک راهکار نوآورانه و ساده برای حل آن ها ارائه نموده است.

در واقع، با استفاده از افزونه حقوق و دستمزد و همچنین مکانیزه کردن فرآیند محاسبه و ارائه فیش حقوق، نرم افزار حسابداری کاوش توانسته است احتمال وقوع این نارضایتی‌ها را کاهش دهد. همچنین، این افزونه امکان ذخیره و بایگانی سوابق حقوق کارمندان را فراهم می‌کند تا در صورت بروز مشکل یا نیاز به ارجاع، به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

در این مقاله سعی شد تا به تشریح تعریف، قوانین و رویه‌های بخشیده شدن از جرائم تامین اجتماعی پرداخته شود. امیدواریم که با ارائه این مقاله، به نحوه مفید و موثری برای شما خدمت کرده باشیم.