افرادی که به امور ساخت و ساز آشنا هستند بارها با اصطلاح مشارکت در ساخت مواجه شده اند. مشارکت ساخت بدین معناست که برخی از افراد تمایل دارند خانه یا ملک قدیمی خود را به سازنده ای واگذار کرده و با ساخت و ساز در آن صاحب چند واحد آپارتمان شود. مشارکت ساخت یکی از راه ‌هایی است که شما می توانید صاحب خانه‌ شوید و از ساخت بنا سودی دریافت کنید. اگر شما یا اطرافیانتان قصد تعویض خانه ی قدیمی یا آپارتمان نوساز دارید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا قوانین این کار و نحوه انجام آن را با هم مرور کنیم.

مزایا و فواید مشارکت در ساخت در صورت آشنایی و داشتن آگاهی درباره جنبه های آن از معایبش بیشتر است. از فواید آن می توان به افزایش استحکام بنا و نوسازی زیبایی ساختمان اشاره کرد. رشد سرمایه، از دیگر مزایای برتر مشارکت ساخت است. همان طور که شاهد افزایش روز افزون قیمت ملک ساخت واحدهای تازه هستیم مشارکت ساخت می‌تواند افزایش سرمایه را به دنبال داشته باشد. اما تعهدات و قوانین در این نوع مشارکت چیست؟ رعایت چه نکاتی ضروری است؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع نرم افزارهای حسابداری کاوش فردا

مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت چیست؟

قراردادی که در مشارکت در ساخت بسته می شود نوعی قرارداد دو طرفه است. دو طرف قرارداد در این مشارکت سرمایه ای را اعلام کرده و باهم شریک می شوند. برای درک این موضوع در ادامه مثالی را برای شما شرح داده ایم. فرض کنید خانه قدیمی خود را می خواهید تخریب و آن را بازسازی کنید.

بزرگترین مشکلی که در ابتدای کار با آن مواجه می شوید این است که نه تخصصی در حوزه ساخت و ساز و نه بودجه کافی برای این کار دارید. بهترین راه این است که با یک پیمانکار متخصص و سرمایه دار، شریک شوید و خانه قدیمی خود را به آپارتمان چند طبقه تبدیل کنید که به این کار مشارکت در ساخت و ساز می گویند. در اصل شما با این کار در سود حاصل از ساخت آپارتمان با سازنده شریک خواهید شد و با مشارکت به راحتی می توان صاحب خانه ای نوساز و جدید شد و نگران تامین هزینه های ساخت و ساز نبود.

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت

در قرارداد مشارکت در ساخت چندین حالت در قرار داد ذکر می شود که در زیر به آن اشاره شده است.

حالت اول وقتی است که طرف اول قرارداد زمین را ارائه می دهد و نفردوم هزینه های ساخت را به عهده می گیرد که در این حالت ممکن است قیمت زمین ذکر نشود و فرد سازنده تعهد می دهد که بنا را با مشخصات مورد نظر طرفین در زمین مالک بسازد و بعد از آن هر دو طرف شریک شوند.

حالت دوم وقتی است که طرفین توافق می کنند پس از اتمام هر مرحله ای از ساخت و ساز یک سهم از زمین منتقل شود. به عنوان مثال طرفین قرارداد توافق می کنند که بعد از اتمام مرحله اسکلت بندی یک دانگ منتقل شود. انتقال‌دهنده باید پس از انجام کار برای تنظیم سند رسمی اقدام کند.

حالت سوم وقتی است که طرفین قرارداد مشارکت توافق کنند هنگامی که پروژه به مرحله مشخصی رسید، مالک زمین باید بدون هیچ مانعی، وکالت مطلقه را اختصاص دهد تا فرآیند تنظیم اسناد رسمی انتقال به نام سازنده را انجام دهد. در برخی موارد، ممکن است توافق شود که در ابتدا سه دانگ از ملک به نام سازنده انتقال یابد.

مطالعه بیشتر: مدیریت پیمان ساخت چیست؟

سازنده خوب و متعهد چه شرایطی باید داشته باشد؟

برای عقد هر معامله ‌ای به شریکی قابل اعتماد و متعهد نیاز است. موارد گفته شده در زیر نکاتی است که در هنگام عقد قرارداد باید رعایت شود.

سازنده خوب و متعهد چه شرایطی باید داشته باشد؟

1-اکثر مواقع سازنده های ساختمانی افرادی متخصص و با سابقه کار هستند که به صورت یک شرکت پیمان کاری مشغول به کار بوده و با جست و جو در اینترنت و دقت کافی می توان به آدرس محل کار آن ها دسترسی پیدا کرد. باید دقت داشت که دفتر کار آن ها رسمی باشد و افراد شاغل در آن همیشه قابل دسترس باشند.

2-رزومه کاری و نمونه کارهای قبلی شرکت سازنده را به دقت بررسی کنید و همچنین تحقیقی از مالکین قبلی داشته باشید تا بتوانید به درستی تصمیم گیری کنید. چرا که شرکت های پیمان کاری با سابقه کار بالا در ساخت و ساز معمولا نمونه کارهای خود را در قالب، سایت یا کاتالوگ در اختیار مشتریان قرار می دهند.

3-قبل از عقد قرار داد از یک وکیل قانونی یا فردی که بسیار با تجربه و قابل اعتماد در این زمینه است کمک بگیرید. قرار داد را به درستی مطالعه کرده و این اطمینان خاطر را پیدا کند که همه چیز به نفع هر دو طرف است.

4-تعهدات هر دو طرف قرارداد را مکتوب و لازم الاجرا کنید. از جمله مهم ترین تعهدات سازنده، پرداخت همه هزینه های ساخت و ساز، حفظ کیفیت در ساخت و رعایت کردن نکات ایمنی و پرداخت اجاره بها مالک برای سکونت موقت تا ساخته شدن آپارتمان جدید می باشد. در مقابل این تعهد مالک هم باید وکالت های لازم جهت گرفتن مجوز و شروع کار را به سازنده دهد.

مهمترین نکته درباره شرکت سازنده این است که آیا حسابداری پیمانکاری آن‌ها تابع قوانین پیمان‌ها، اصول حقوقی قراردادهای مشارکت در ساخت، ضوابط مالیاتی و دیگر مقررات مرتبط است یا خیر؟ آشنایی با دانش حسابداری و آگاهی از آخرین پیشرفت‌های فناوری نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری، در این زمینه شغلی بسیار حیاتی است. این به دلیل این است که امکان مدیریت و تحلیل اطلاعات مالی در بسیاری از پروژه‌های پیمانکاری به وجود می‌آید.

بدلیل وجود جزئیات متعدد از جمله وام‌ها، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، مقررات مالیاتی، سود و زیان و سایر مسائل، فرآیند حسابداری پیمانکاری پیچیده و چالش‌برانگیز است، که این موضوع منجر به بروز مشکلاتی شده است.

با توجه به گستردگی مقررات مالی و حقوقی مرتبط با شرکت‌های پیمانکاری، استفاده از سیستم نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری در این شرکت‌ها می‌تواند تأثیر بسیار حیاتی بر روند دستیابی به اهداف پیمانکاران داشته باشد.

مزایای مشارکت در ساخت

مزایا مشارکت در ساخت

  • مشارکت در ساخت و کاهش هزینه ‌های تعمیر و نگهداری ساختمان و مصرف انرژی
  • استفاده از امکانات روز
  • افزایش سرمایه و ارزش ملک
  • زیبایی ساختمان (کمک به یازسازی بافت فرسوده شهر-افزایش استحکام بنا-کاهش هزینه های مربوط به نگهداری ساختمان)
  • تبدیل سریع به نقدینگی

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع لیست متریال مشارکت در ساخت

معایب مشارکت در ساخت

همه قراردادهای این نوع مشارکت مانند دیگر قراردادهای حقوقی دارای معایبی هستند که باید به کمک یک وکیل، سازنده با تجربه و همچنین حسابدار مسلط به قوانین مالی از خطراتی که این قراردادها را تهدید می کند آگاه شد. در ابتدای کار، تنظیم قرارداد مشارکت دارای هزینه های بسیار زیادی است که این کار بر عهده حسابداری است که باید ابتدا با کمک نرم افزار حسابداری پیمانکاری آن برآورد و در نهایت آن را ثبت کند. لازم به ذکر است در پایان کار تمام این هزینه ها جبران خواهد شد و سود چند برابری به هر دو طرف قرار داد خواهد رسید.

مهم ترین خطری که در انعقاد قراردادهای مشارکت در ساخت وجود دارد عدم آگاهی و بی اطلاعی از قوانین حقوقی است وثبت نکردن اسناد مالی و حقوقی در نرم افزار حسابداری پیمانکاری است. چرا که عدم آگاهی موجب می شود تا اتفاقات ناگواری از جمله کلاهبرداری اتفاق بیفتد که این موضوع در برخی از موارد خسارت های مالی بسیار زیاد و جبران ناپذیری را به همراه خواهند داشت.

بهترین و راحت‌ترین روش برای جلوگیری از کلاه برداری و معضلات قرارداد مشارکت آن است که از همان اول همه اقدامات حقوقی علاوه بر ثبت و ضبط اسناد در نرم افزار حسابداری پیمانکاری زیر نظر یک وکیل انجام شود تا از بروز هرگونه خطر و کلاهبرداری در چنین قراردادهایی جلوگیری شود.

اهمیت نرم افزار حسابداری پیمانکاری در مشارکت در ساخت

شرکت ها و افراد فعال در زمینه ساختمان سازی به روش های مختلفی ساخت و ساز انجام می دهند. طیف وسیعی از مشاغل مرتبط با ساخت از جمله انبوه سازی، پیمانکاری دستمزدی، ساختمان سازی شراکتی، مشارکت در ساخت، ساخت و ساز، مدیریت پیمان، پیمانکاری بازسازی و…برای بهتر انجام دادن کار و تسویه حساب با پیمانکاران و کارفرما و دیگر افراد نیاز به نرم افزار حسابداری پیمانکاری با امکانات خاص است.

مطالعه بیشتر: دریافت دموی رایگان نرم افزار حسابداری پیمانکاری

مدیریت همزمان چندین پروژه شرکت های پیمانکاری

یکی از ارکان موفقیت شرکت های پیمانکاری مشارکت در ساخت، کنترل کردن هزینه ها و مدیریت صحیح مالی می باشد. با توجه به محدودیت بودجه که از سوی کارفرما اعطا می‌شود، اهمیت بسیاری به میزان درآمد پروژه برای پیمانکاران و مدیران تعلق می‌گیرد، زیرا آن‌ها مکلفند میزان درآمد را با توجه به هزینه‌های مرتبط با آن مدنظر قرار دهند.

از میان هزینه‌های پروژه، هزینه‌هایی چون مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، بیمه، مالیات، نیروی انسانی و سایر هزینه‌ها به گونه‌ای هستند که نیاز به اختصاص مراکز هزینه و ارزیابی مجزا دارند.

ثبت اشتباه اطلاعات مالی باعث مانع شدن از رشد و موفقیت شرکت‌های پیمانکاری می‌شود و آنها را در معرض خطرات مالی قرار می‌دهد. استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری پیمانکاری به حداقل رساندن این نوع خطاها کمک می‌کند.

نرم افزار حسابداری کاوش فردا به پیمانکاران ساختمان، به آن ها کمک می‌کند تا برای هر پروژه، سرفصل‌های جداگانه ایجاد کرده و مراکز هزینه متناظر با هرکدام را تعریف نمایند. در نهایت، مدیران می‌توانند از این نرم افزار گزارش‌های متنوعی از جمله حقوق، سود و زیان، مالیات و دیگر موارد را دریافت کنند. این گزارشات به مدیران کمک می‌کند تا درباره سودآوری و ضررآوری هر پروژه اطلاعات دقیقی داشته باشند و تصمیمات مناسبی را در زمینه مدیریت پروژه اتخاذ کنند. هدف اصلی طراحی این نرم افزار توسط کارشناسان مجموعه کاوش، تسهیل در اجرای فعالیت‌های مرتبط با پروژه‌های مختلف و ارائه کاربری آسان برای کاربران است. در زیر به برخی از قابلیت‌های مهم این نرم افزار اشاره شده است.

  • امکان تعریف پروژه های متعدد (نامحدود) به صورت مجزا
  • امکان تعریف مراکز هزینه
  • ارائه سرفصل های حسابداری مخصوص مشاغل پیمانکاری، پروژه ای، ساختمانی و امکان اصلاح و حذف آن ها
  • امکان تعریف افراد با جزئیات مختلف، شامل پیمانکاران، کارفرمایان، کارمندان، کارگران، فروشندگان مصالح، شرکا، خریداران و سایر اشخاص، در دسترس است.
  • امکان ثبت قرارداد کارفرمایان، کارگران، پیمانکاران و سایر اشخاص و اعلام هشدار قبل از به پایان رسیدن قرارداد
  • امکان ثبت انواع هزینه ها به تفکیک پروژه (هزینه حقوق و دستمزد، خرید مصالح، اداری و…)
  • امکان انتقال مصالح بین انبارهای پروژه ها
  • قابلیت ثبت فروش و پیش‌فروش واحدهای تولیدی مربوط به هر پروژه
  • امکان محاسبه سود و زیان به تفکیک پروژه ها
  • قابلیت تهیه گزارش از جزئیات هزینه‌های انجام شده در هر پروژه و ارائه گزارش هزینه به کارفرما
  • دارای قفل سخت افزاری

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کاوش فردا به بررسی مشارکت در ساخت پرداختیم. امیدواریم مطالب این بخش از مقاله برای شما مثمر ثمر واقع شده باشد.