فردی که در تمام جنبه‌های حسابداری، از کارهای ساده و ابتدایی تا وظایف پیچیده‌تر، به حسابداران اصلی کمک می‌کند به عنوان کمک حسابدار شناخته می شود. این شامل ورود داده‌ها، نگهداری سوابق مالی، تهیه گزارش‌های مالی و اطمینان از رعایت استانداردهای حسابداری است.

وظایف کمک حسابدار شامل تهیه بودجه شرکت، ساخت و ارزیابی گزارش های مالی و مدیریت فرآیندهای حقوق و دستمزد یک کسب و کار است و همچنین می تواند مسئولیت رسیدگی به امور مالی یا امور اداری را بر عهده داشته باشد.

مسئولیت ها و وظایف کمک حسابدار چیست؟

مسئولیت ها و وظایف کمک حسابدار چیست؟

علاوه بر فعالیت‌های مختلف روزانه موفقیت مالی بلندمدت یک سازمان و حفظ انطباق سالانه از وظایف کمک حسابدار است. بسته به سازمان و دامنه فعالیت آن ها، یک دستیار حسابدار می تواند این وظایف را انجام دهد:

  • برای اجرای موفقیت آمیز وظایف حسابداری با مدیران مالی و سایر اعضای تیم همکاری کنید.
  • دفتر کل شرکت و تراکنش های مالی روزانه را حفظ کنید.
  • اسناد مالی مانند صورتحساب ها، فاکتورها، سفارش های پرداخت، بدهی ها، مطالبات و سفارش های خرید ایجاد کنید.
  • عدم تطابق در دفاتر و حساب ها را شناسایی کنید، آنها را تا منبع ردیابی و اصلاح کنید.
  • مدیریت فعالیت های حقوق و دستمزد و آزادسازی حقوق.
  • هماهنگی و مدیریت جزئیات پرداخت و صورتحساب ارائه دهندگان خدمات خارجی، پیمانکاران و فروشندگان.
  • بررسی پرداخت ها و سپرده های انجام شده از طریق حساب شرکت و هماهنگی با بانک.
  • گزارش های روزانه برای مدیریت و اعضای تیم ایجاد کنید.

مطالعه بیشتر: 11 مسئولیت مهم از وظایف حسابدار چیست؟

کمک حسابدار چه کاری انجام می دهد؟

دستیار حسابدار چه کاری انجام می دهد؟

کمک حسابداران معمولاً روی تیم حسابداری یک کسب و کار کار می کنند تا در تهیه صورت های مالی شرکت و گزارش های تحلیل ساختمان کمک کنند. آن ها همچنین ممکن است در یک آژانس حسابداری کار کنند و اسناد مالی را برای چندین مشتری مختلف مدیریت کنند. دستیار حسابداران معمولاً متخصصان مالی سطح ابتدایی هستند که در انجام کارهای اداری و مالی خود به دفتر کمک می کنند و در عین حال نیازهای حسابداری فردی سازمان را برآورده می کنند.

هدف اصلی آن ها کمک به حسابدار است تا اطمینان حاصل کند که شرکت از نظر مالی پایدار و ایمن است. یکی از وظایف کمک حسابدار این است که اغلب اسناد مالی را تهیه می کنند و سوابق بانکی شرکت را با هم تطبیق می دهند و این گزارش ها را به حسابداران ارائه می کنند.

مهارت ها و صلاحیت های کمک حسابدار

بسته به اندازه سازمان، یک کمک حسابدار ممکن است در یک سازمان در سطح ابتدایی یا متوسط قرار گیرد. برخی از شرکت ها فارغ التحصیلان دبیرستان را برای تکمیل موقعیت دستیار حسابدار استخدام می کنند. در اینجا الزامات اساسی که به وظایف کمک حسابدار کمک می کند آورده شده است:

  • مهارت های کامپیوتری
  • مهارت های ریاضی
  • مهارت های ارتباط نوشتاری و کلامی
  • توانایی کار مستقل و به عنوان یک عضو تیم
  • مهارت های سازمانی

مهارت ها و صلاحیت های دستیار حسابدار

پیش بینی حقوق کمک حسابدار

میانگین حقوق برای دستیار حسابداری مطابق قانون کار است اما مقدار آن ممکن است بسته به وظایف کمک حسابدار شما بر عهده بگیرد، اندازه سازمان و نیاز آموزشی متفاوت باشد.

مطالعه بیشتر: بازار کار، درآمد، آینده شغلی رشته حسابداری

الزامات تجربه کمک حسابدار

از آنجایی که این یک موقعیت ابتدایی است، بسته به اندازه شرکت و دامنه کسب و کار، یک دستیار حسابدار ممکن است اصلاً نیازی به داشتن تجربه نداشته باشد. با این حال، فارغ التحصیلان اخیر کالج و افرادی که قبل از درخواست برای پست دستیار حسابدار به عنوان کارآموز در یک بخش حسابداری کار می کردند همیشه مطلوب هستند

مطالعه بیشتر: کدینک حسابداری پیمانکاری چیست؟

الگوی شرح شغل کمک حسابدار چیست؟

الگوی شرح شغل کمک حسابدار، به این صورت است که تیم حسابداری را در انجام وظایف و پروژه های مختلف پشتیبانی خواهید کرد. علاوه بر این، تجربه عملی به دست خواهید آورد و مهارت های خود را در زمینه حسابداری توسعه خواهید داد.

مسئولیت ها:

  • کمک به تهیه صورت های مالی و گزارشات
  • کمک به پردازش حساب های پرداختنی و دریافتنی
  • صحت تراکنش های مالی را وارد کرده و تأیید کنید
  • انجام تطبیقات بانکی و سایر کارهای تطبیق در صورت لزوم
  • حفظ دقت و سازماندهی سوابق و اسناد مالی
  • در صورت نیاز از تیم حسابداری در پروژه ها و وظایف مختلف پشتیبانی کنید

الزامات:

  • مهارت های سازمانی و مدیریت زمان قوی
  • تسلط به مایکروسافت آفیس (به عنوان مثال اکسل)
  • مسلط به نرم افزار حسابداری
  • توجه به جزئیات و دقت
  • مهارت های ارتباطی شفاهی و کتبی قوی
  • تمایل به یادگیری و رشد در زمینه حسابداری

نمونه شرح شغل برای موقعیت های مشابه

کارمند حسابداری

اگر این شرح شغل دستیار حسابداری دقیقاً آن چیزی نیست که به دنبال آن هستید، این موقعیت های دیگر را در نظر بگیرید:

  • کارمند حسابداری
  • دستیار حسابداری
  • مدیر حسابداری

نقش کمک حسابدار در حسابداری پیمانکاری

یک دستیار حسابدار در نرم افزار حسابداری پیمانکاری از ورود داده ها، نگهداری سوابق مالی، کمک در تهیه گزارش های مالی و تضمین انطباق با استانداردهای حسابداری پشتیبانی می کند. آنها به ساده‌سازی فرآیندها، تسهیل یکپارچه‌سازی نرم‌افزار و ارائه پشتیبانی حیاتی برای مدیریت مالی دقیق، افزایش کارایی و اثربخشی کلی در سازمان کمک می‌کنند.

مطالعه بیشتر: دریافت دموی رایگان نرم افزار حسابداری پیمانکاری

تفاوت بین یک دفتردار حسابداری و یک دستیار حسابدار چیست؟

دفتردار حسابداری و دستیاران حسابدار هر دو نقش‌های ابتدایی هستند که مسئولیت‌های مشابهی در زمینه دفترداری و کارهای دفتری دارند. یک دفتردار حسابداری معمولاً به تحصیلات کمتری نسبت به یک دستیار حسابدار نیاز دارد. دفتردار حسابداری معمولاً با داشتن تحصیلات دبیرستانی و مقداری تجربه کار در محیط اداری، برای نقش خود واجد شرایط هستند. دستیاران حسابدار معمولاً دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی در حسابداری یا یک رشته مرتبط هستند

یک کمک حسابدار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک دستیار حسابدار قوی می داند که چگونه از ابزارهای نرم افزاری رایج مدیریت مالی استفاده کند و باید به سرعت نحوه استفاده از برنامه های کاربردی مختلف را بیاموزد، زیرا آن ها بسیاری از وظایف روزانه خود را در رایانه انجام می دهند. به اکثر دستیاران حسابداران چندین تکالیف و مسئولیت در طول روز داده می شود، بنابراین آنها باید بدانند که چگونه این وظایف را به بهترین نحو سازماندهی و اولویت بندی کنند تا مطمئن شوند که به موقع ارائه داده اند.

بسیاری از مدیران موقع استخدام به دنبال دستیار حسابدارانی می گردند که از ریاضیات لذت می برند و سابقه کار با اعداد و ارقام را دارند، زیرا آنها محاسبات ابتدایی را به صورت منظم انجام می‌دهند تا اطلاعات حیاتی را در اسناد مالی مختلف وارد کنند.

یک کمک حسابدار به چه کسی گزارش می دهد؟

یک دستیار حسابدار مستقیماً به حسابدار گزارش می دهد زیرا آنها در مدیریت گزارش های مالی شرکت به آن ها کمک می کنند. دستیار حسابداران معمولاً صورت های مالی و سوابق مهم را جمع آوری و سپس آنها را به حسابدار ارسال می کنند. پس از بررسی این اسناد مالی، حسابدار با مشتری یا تیم رهبری در شرکت خود ملاقات می کند تا اقدامات لازم برای بهبود وضعیت مالی و امنیت آنها را پیشنهاد دهد.

حسابداران معمولاً اقلام و کارآیی های مالی با تصویر بزرگ را در سراسر شرکت مدیریت می کنند و بر پیشرفت دستیار حسابدار نظارت می کنند. از آنجایی که دستیاران حسابداران کارمندان سطح ابتدایی هستند، حسابداران معمولاً باتجربه‌تر هستند و در مورد نقش خود و روش‌ها و استراتژی‌های موثر حسابداری به دستیار حسابدار آموزش می‌دهند. حسابداران به دستیاران حسابدار کمک می کنند تا مهارت های جدیدی را بیاموزند و منابع مورد نیاز را برای عملکرد مؤثرتر در نقش خود و در نهایت ارتقاء به موقعیت حسابدار در اختیار آنها قرار دهند.

آیا کمک حسابداران در صنایع مختلف مسئولیت های متفاوتی دارند؟

محیط‌های بسیاری وجود دارد که دستیاران حسابداری ممکن است در آن‌ها کار کنند. برخی در دفاتر خصوصی و کسب‌وکارهای کوچک فعالیت می‌کنند که در آن تنها دو یا سه عضو حسابداری در تیم حضور دارند، به این معنی که ممکن است حجم کاری بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را بر عهده بگیرند. اگر در شرکت‌های بزرگ‌تر کار می‌کنند، ممکن است در یک بخش حسابداری مشخص خدمت کنند، جایی که وظایف خود را به طور مساوی بین سایر کارمندان حسابداری تقسیم کنند.

برای دستیاران حسابداران بهتر است تجربه یا دانش مربوط به صنعت خاص خود را داشته باشند تا بتوانند با دقت بیشتری به حسابداران در پیشنهاد بهترین گزینه های مالی برای یک تجارت کمک کنند